Panstvo soli a smútku

Zo soli sme zrodení, zo soli žijeme a v soli sa znovu obrátime"...

Tajomná veta, ktorá nás sprevádza ešte tajomnejším príbehom.

Kniha Panstvo soli a smútku bola pre mňa príjemným prekvapením, ktoré vo mne vyvolalo viacero emócii od strachu, nadšenia, tajomna až po frustráciu.

Celá kniha sa nesie v duchu tajomného prostredia, atmosféra gotiky dáva príbehu tú správnu iskru a vďaka tomu vás tento netradičný príbeh pohltí, pričom miestami nebudete vedieť, čo je v príbehu realita, kedy sa autorka vedome pohráva s našou mysľou a kedy ide len o našu fantáziu. Príbeh je mixom hororu, fantasy, YA a detektívky, a aj keď kniha začala výborne, mala naozaj tajomnú a temnú atmosféru, miestami až "creepy" desivú, ku koncu sa to všetko akosi čudne zmixovalo a mala som pocit, že autorka sa do záverečného malého úseku snaží pichnúť všetko naraz a zrazu som bola v tých zápletkách úplne domotaná a sama som nevedela, čo je pravda, čo je lož, a kto je vlastne kto.

Príbehom nás sprevádzala Annaleigh, jedna z 12 dcér panovníka v Panstve Highmoore uprostred mora, z ktorých žiaľ už 4 umreli záhadnou a väčšinou tragickou smrťou. Začíname na pohrebe jednej z nich, a Annaleigh si postupne začína uvedomovať, že všetky tieto udalosti nie sú náhoda a na prekliatie tiež neverí, a tak sa pustí do nebezpečného pátrania, ktoré však prináša tiež svoje obete, niekedy až šokujúce a drsné. Annaleigh bola výborná postava, nebála sa v mene odhalenia pravdy ani riskantných akcií, pričom ju veľakrát dostávali do priamej konfrontácie nie len s otcom a s jej sestrami, ale aj ľuďmi, ktorí sa jej snažili pomôcť.

Postavy v príbehu boli vykreslené výborne, každá jedna mala svoje miesto v príbehu, aj keď zo začiatku by sa mohlo zdať, že ich je priveľa. Hneď ako sa začítate dokážete si postavy veľmi reálne predstaviť a nebudete mať problém v orientácii, kto je kto. Jedine postava "zloducha" na mňa pôsobila zbytočne mätúco. Aj keď od začiatku som akosi tušila, kto bude tým záhadným zloduchom ku koncu som asi 4x zmenila vinníka až kým som sa opäť nevrátila k pôvodnej verzii. Tento záver mi prišiel trošku komplikovaný, pretože ako čitateľ som mala zrazu problém orientovať sa, a informácii bolo zrazu toľko, že som ich nestíhala spracovávať. Autorka totiž podľa mňa úplne zbytočne rozuzlenie zamotala až do troch postáv, pričom hlavne dve z nich sa dali zhrnúť do jednej, ale chápem, že autorka obe postavy čerpala z mytológie, a preto nemohla meniť priamo ich charakter.

Poviem vám, scény, kde sme čítali o duchoch zosnulých sestier sú teda riadnou ducharinou. Výborne opísané tajomné scény, kedy mi doslova išiel mráz po chrbte, Myslím, že túto hororovú stránku príbehu autorka zvládla výborne, fantázia mi pracovala, a všetko bolo napísané tak dobre, že som musela čítať ďalej až do momentu, kedy napätie poľavilo a mohla som si vydýchnuť. Nie je to však nič, kvôli čomu by ste nemohli zaspať, takže nemusíte sa báť, že ak nemáte zrovna v láske horory, táto kniha nie je pre vás.

Všetko vynahrádza romantická linka, ktorá poteší hlavne romantické duše, a aj keď sa môže zdať miestami príliš sladká, kedy hrdinka naivne stratila hlavu, aj v tejto časti príbehu sme zažili všetko - spoznávanie, tajomno, kto je vlastne náš romantický hrdina, chvíľa neistoty, ktorú stranu v príbehu zastupuje a nakoniec pochybovanie, či vôbec existuje. Ešte aj romantiku dokázala autorka podať tak, že sa vlastne ku koncu knihy pýtate, či je skutočná. Minimálne ja som mala chvíľu pocit, že ma autorka dobehla a romantika v knihe je fiktívna.

V závere, ako som už spomínala, by som trošku upustila - tam si autorka už trošku uletela a prekombinovala to. Napriek tomu som si čítanie užila a kniha sa mi páčila, mala som ju aj pomerne rýchlo prečítanú. Práve to tajomno, ktoré sa celou knihou nesie vás donúti čítať ďalej, pretože budete chcieť vedieť, kto sa za tým všetkým skrýva.

Kniha je standalone, v príbehu sestier sa už teda nedočkáme ďalšieho pokračovania, čo mi je na jednej strane ľúto, pretože tento svet autorka vytvorila úžasne a myslím, že podnetov na ďalšie príbehy ponúka dosť, ale zároveň som rada, že príbeh bol ukončený a nemusím tak čakať na rozuzlenie.

Preto ak chcete príbeh, ktorý sa v jednej knihe krásne otvorí a zároveň ukončí, máte radi trošku temnú atmosféru, postupné rozuzlenie a jemnú dávku romantiky, v tejto knihe nájdete všetko.

Recenzovala: Veronika Posová