Panstvo Edenbrooke - Julianne Donaldsonová

Román Panstvo Edenbrooke patrí ku knihám, pri ktorých si želáte, aby im strany skôr pribúdali ako ubúdali.

Autorka Julianne  Donaldsonová patrí medzi milovníčky dávnych časov aj starobylých miest, a preto mi bola hneď od začiatku sympatická. Priznám sa však, že ma trošku prekvapila , že knihu rozpráva  sedemnásťročná  mladá slečna, hlavná hrdinka príbehu  Marianne Daventryová. Veľmi rýchlo som však zistila ,že štýl je tak výborný a psychologická kresba dospievajúcej dievčiny veľmi vystihujúco zvládnutá, že som sa už nedokázala od nej odtrhnúť.  Krásny je opis pocitov zamilovanosti Marianne, ktoré nevie definovať, lebo ich nikdy nezažila.

Hlavná hrdinka žije po smrti svojej mami u babičky v anglickom meste   Bath v roku 1816. Jej život je v provinčnom mestečku pomerne jednotvárny a preto je pre ňu mimoriadne príťažlivá ponuka jej sestry- dvojčaťa Cecílie, aby za ňou pricestovala na sídlo Edenbrooke, jedno z najkrajších a najstarších  aristokratických panstiev v grófstve Kent. Sídlo patrí  starobylej rodine  Wyndhamovcov a Cecília sa rozhodla ,že sa vydá za mladého Wyndhama. Marianne však na ceste prepadne maskovaný lupič a dobrodružstvá sa začínajú...S pomocou  svojej spoločnice sa jej podarí lupiča zahnať . V najbližšom hostinci Kráľovská ruža.kde hľadá  pomoc pre zraneného kočiša  stretne  mladého muža ,ktorý sa k nej nespráva práve najpríjemnejšie ale mladá dáma mu neostane nič dlžná. Nakoniec sa celková situácia upokojí a z nepríjemného mladíka sa vykľuje  veľmi ohľaduplný a starostlivý  gentleman.

Na druhý deň sa Mariane dopraví na panstvo Edenbrooke, ale o mladom záhadnom cudzincovi, ktorý ráno  zmizol jej v hostinci nikto nechce nič prezradiť. Lady Wyndhamová je príjemná dáma a navyše Marianne zistí ,že bola veľmi dobrou priateľkou jej mamičky. Uplynie niekoľko krásnych dní a Marianne sa stretne nielen so sestrou Cecíliou ale aj  s domácim mladým pánom Philipom, z ktorého sa vykľuje neznámy cudzinec.

A tu sa začínajú zápletky, príjemné tajomné situácie a veľmi krásne opisy mladého sedemnásťročného dievčaťa, ktoré sa prvýkrát zamiluje a jej láska je od začiatku poznačená bolesťou. Veľmi sa mi páčili najmä jej sebakritické opisy jej vzťahu ku krásnej sestre –dvojčaťu Cecílii. “Potrebovala som sa od Cecílie odlíšiť, aby som sa nepovažovala za menejcennú. Nedokázali sme existovať v spoločných priestoroch. Podobne ako dostihové kone, unavovalo ma úporne bojovať o miesto ,aby som napokon vždy dobehla do cieľa druhá. Vyberala som si preto opačný smer, kde sa neprehrávalo.“

Kniha je napísaná veľmi kultivovaným jazykom ,číta sa veľmi ľahko, priam sa kĺžete po stránkach Zanecháva v čitateľovi príjemné pocity tajomnej romantiky. Radi po nej siahnu mladé dievčatá ale aj dámy bez veku milujúce vôňu dávnych čias ,príjemnej romantiky, lásku spojenú s tajomným a krásnym hrdinom a samozrejme šťastný koniec príbehu.

Bolo to čítanie ako stvorené na voľné sviatočné chvíle. Môžem iba vrelo odporúčať.

Recenzovala: Eva Bujňáková