Olej a mramor/Stephanie Storey

Ak máte radi históriu, umenie a predovšetkým talianskych renesančných velikánov Leonarda da Vinci a Michelangela, túto knihu určite neobíďte. Napriek tomu, že je v podstate fikciou, autorka vychádzala zo skutočných udalostí, preto môže kniha obohatiť vaše vedomosti z oblasti dejepisu a aspoň na malú chvíľu Vám priblíži život na začiatku 16.storočia. Trochu som sa knihy obávala z dôvodu, že je autorkinou prvotinou, čiže išlo o niečo nové a neprebádané. Po prečítaní môžem len skonštatovať, že ak sa aj jej ďalšie knihy budú niesť v tomto duchu, mám sa na čo tešiť.

Je evidentné, že Stephanie Storey túto dobu miluje a má ju naštudovanú. Text je však písaný jasnou zrozumiteľnou a jednoduchou formou. Žiadne odborné výklady a ďalekosiahle opisy. Dej je svižný a číta sa veľmi dobre a rýchlo. Veľmi sa mi páčilo striedanie kapitol, kde jedna rozpráva vždy o živote Leonarda a druhá o Michelangelovi. Na začiatku a konci sú ich životy navzájom prepletené a navzájom ovplyvňované. Ich rivalita a súperenie je zaujímavo a napínavo vyobrazené, napriek tomu, že každý, priemerne vzdelaný čitateľ vie, ako to dopadne. Stred knihy je ponechaný každému samostatne. Rozpráva o tom, ako Michelangelo stvoril Dávida a ako Leonardo namaľoval svoju slávnu Monu Lisu.

Páčilo sa mi vyobrazenie vtedajšej doby. Umelci to nemali vždy jednoduché. Buď boli z rozpadnutých rodín, nemali rodiny, alebo ich rodina odvrhla kvôli tomu, že ich túžbu po umení a kráse nepochopila. Kvôli svojej tvorbe boli ochotní riskovať všetko. Toto všetko ovplyvňuje cirkev a jej najmocnejší predstavitelia.

Vždy som mala v obľube Leonarda. Aj keď sa venoval rôznemu druhu umenia a vede, pre mňa bol vždy najviac maliarom. Z toho dôvodu som ho mala najradšej spomedzi všetkých talianskych umelcov. Svojou výstrednosťou a inteligenciou mi bol vždy najmilším a najviac som ho obdivovala. Michelangelo ako sochár si ku mne cestu nikdy nenašiel. Sochy neobdivujem tak ako obrazy, preto bol z mojej strany tak trochu zaznávaným umelcom. Táto kniha však môj pohľad na umenie zmenila a už neoceňujem len výsledok, ale skúšam si predstaviť aj tú námahu, ktorá za dielom určite stála. V knihe je krásne vystihnutá umelcova duša, ktorú keď prepadne múza, nevie prestať, až pokým dielo nedokončí.

Dej sa v prevažnej miere odohráva vo Florencií, ale ocitneme sa aj v Miláne, či v Ríme. Ak ste tieto miesta už navštívili, bude to krásne pripomenutie a možno si to budete chcieť vďaka tejto knihe zopakovať. Ak ste ich ešte nevideli, tak budete mať chuť si výlet do nich naplánovať už toto leto J Pritom si určite nezabudnite zbaliť Olej a mramor a cestou si ju prečítajte.

Recenzovala: Alena Kováčová