Očakávaný návrat bostonskej detektívky

Konečne. Už som ani nedúfal, že séria s D.D. Warrenovou sa u nás dočká ďalšieho pokračovania. Nájdi ju je v poradí ôsma časť a museli sme si na ňu počkať štyri dlhé roky. Ale nemyslite si, že je to chyba vydavateľstva, samotná Lisa Gardnerová necháva svojich fanúšikov podstupovať skúšku trpezlivosti.

Neraz sa jej romány dostanú na trh aj s dvojročným odstupom, čo je pre jednu sériu skôr rarita. Lenže táto americká autorka si to môže dovoliť. Jej hrdinka si v oblasti kriminálok vydobyla pevné postavenie. Nečudo, okrem zaujímavých prípadov sa vyznačuje aj ľudským prístupom a hlbokými emóciami. Je vítaným osviežením vo svete neohrozených mužov, u ktorých sa už tradične vyskytuje buď nejaká závislosť, alebo chladný odstup hraničiaci s citovými poruchami.

"Spočiatku som plakala. Časom to viedlo k čomusi ako nezmyselné hmkanie, keď vydávaš zvuky celkom samoúčelne, lebo je ťažké byť sama v temnej drevenej debne. Zmyslová deprivácia. Mučenie, ktorým sa lámu zocelení nájomní vrahovia a radikalizovaní teroristi. Pretože zaberá. Najhoršia bola bolesť. Neúprosný tvrdý povrch, ktorý sa mi zabáral do jemnej časti lebky vzadu na zátylku, napínal mi kríže a spôsoboval modriny na kostnatých pätách." (str. 31)

Oceňujem fakt, že hoci je D.D. Warrenová ústrednou postavou, rozprávačkou príbehu je aktuálna obeť, okolo ktorej vybudovaný celý prípad. Príbeh tým získava odlišnú dynamiku a ja som si počas čítania kládol otázku, či náhodou nemáme dočinenia s neserióznym rozprávačom, ktorým nás autorka len balamutí a kdesi na nás číha nečakaný zvrat. Či som sa mýlil, alebo nie, zistíte sami :-) Flora Danová je pozoruhodná postava, prostredníctvom ktorej Gardnerová nastoľuje morálnu dilemu. Flora pred niekoľkými rokmi strávila vplyvom únoscu 472 dní v zajatí, a keď sa jej ako-tak podarilo vrátiť späť do normálneho života, rozhodla sa pomáhať ďalším nezvestným mladým ženám. Pritom je však odhodlaná odstraňovať aj príčinu - a to znamená zniesť zo sveta ich únoscov. D. D. Warrenová ju musí nájsť, no karty zamieša opätovné zmiznutie samotnej Flory... Ide o páchateľku či obeť tyrana? Nakoľko je Flora hrdinka a nakoľko nezvládnuteľná vrahyňa?

"Florence Danová jej liezla na nervy už vtedy a nielen preto, lebo odmietala odpovedať aj na úplne základné otázky. Flora Danová jednoducho nikam nezapadala. Keby sme to mali zjednodušiť, policajná práca vždy stavia na pravdepodobnosti. Nájdite ženu zavraždenú vo vlastnej domácnosti, zaktnite jej manžela. Zbité dieťa? Nasaďte želiezka rodičom. Otrávený riaditeľ? Odvlečte na výsluch jeho sexi obchodnú partnerku a bývalú milenku v jednej osobe. Málokedy je veľký problém vedieť, kto to urobil. Oveľa viac práce je s dokazovaním. No a potom máte prípady ako ten s Florence Danovou." (str. 196)

Lisa Gardnerová sa zlepšuje s každou knihou. Z tohto pohľadu je azda aj lepšie, že nechrlí jeden titul za druhým. Nájdi ju je samostatným príbehom, no čiastočne je ovplyvnený i tými predošlými. Vidieť to v prvom rade na fyzickom stave D. D. Warrenovej, keďže na začiatku knihy sa ešte spamätáva z dôsledkov stretu so zločincom z minulého prípadu. Pozitívom je aj psychologická stránka deja, kde nejde iba o zbesilé pátranie po sériovom vrahovi, ale o prípad so skutočne prekérnym motívom. V retrospektíve sa vrátime aj do čias Florinho uväznenia, čím sa funkčne vysvetlí jej momentálna motivácia zabrániť ďalším skazeným osudom. Román Nájdi ju prepracovaný po každej stránke - kompozičnej, obsahovej i myšlienkovej. A určite vám utkvie v pamäti dosť dlho na to, aby ste naň nezabudli, kým nás Lisa Gardnerová poteší ďalšou časťou série.