Nový slovenský talent na poli krimi

Každý čitateľ vie, že knihy či príbehy v rámci série je vždy lepšie čítať po sebe v poradí, v akom sú písané. Samozrejme, niekedy vám to autori komplikujú a svoje romány zasadzujú do rôznych období, ako napríklad náš najznámejší detektívkar Dominik Dán.

Nespomínam ho len tak náhodou, pretože autor so pseudonymom Václav Neuer, ktorý má na konte zatiaľ dva tituly, preňho rozhodne predstavuje vážnu konkurenciu. Vražda s pridanou hodnotou je jeho druhou knihou, no pochvalné slová často počujem aj na jeho prvotinu Krkavčí súd. A musím povedať, že po nej siahnem určite čo najskôr, pretože aktuálna novinka ma na ňu správne navnadila. Má potrebnú atmosféru, zaujímavú zápletku, sympatické hlavné postavy a nevyhnutné dejové zvraty. Václav Neuer očividne vie, o čom píše, on sám totiž strávil dlhé roky na kriminálnej polícii v Bratislave.

"Ledecký sa prinútil pozorne si pozrieť torzo tela zavraždeného. Pripomínalo mu obhorenú figurínu. Takú, aké sa používajú v obchodoch s odevmi, ibaže tie sa zvyčajne na zákazníkov usmievajú, zatiaľ čo táto naňho v škaredej grimase cerila celý, kompletne odhalený chrup. Oči, vlasy, nos, pery, uši - to všetko bolo nenávratne preč. Z rúk aj nôh zostali len kýpte. Čierne spečené brucho v dôsledku vysokého žiaru prasklo a z praskliny sa tlačili von ružové črevá."

Inšpektor Peter Ledecký a jeho tím pozostávajúci z dlhoročného parťáka Machráka a mladého kolegu Koreisa majú na stole nový prípad. Respektíve dva. S prvým za nimi príde plukovník z ekonomickej kriminálky, ktorý pátra po nezvestnom synovi známeho autičkára. Mladík sa zrejme zaplietol nielen do podvodov s DPH, ale najmä nadviazal kontakty s nebezpečnými živlami z trnavského podsvetia. Ledecký sa o prípad zaujíma tak z kolegiality, ako aj pre tušenie, že hľadaný je už pravdepodobne mŕtvy. Zároveň sú kriminalisti privolaní k zhorenému terénnemu autu, v ktorom sa našla predtým zastrelená obeť. Nájdenie vraku vyvoláva množstvo otázok - od totožnosti obete cez ukryté poznávacie značky až po miesto činu. Policajný tím rozbieha pátranie viacerými smermi, pričom musia využiť všetky možné zdroje a metódy, aby dokázali z množstva rozhádzaných kúskov dať dokopy ucelený obraz. Páchatelia medzitým takisto nezaháľajú a je len otázkou času, kedy sa pod vplyvom okolností odkryjú ich ďalšie aktivity...

"Ktovie, ako by jeho život vyzeral, keby nebol policajtom. Za ten čas, čo slúžil na kriminálke, videl veľa zlého. Doteraz si pamätal takmer všetky nevinné obete, ktorým nespravodlivý osud určil zísť zo sveta tým najstrašnejším spôsobom. Nikdy nezabudne na prázdne, vyhasnuté pohľady, ktoré naňho niekedy upierajú v zlých snoch. Často vnímal aj bolesť, slzy a nesmierny žiaľ pozostalých. Ich zúfalstvo a hlavne nevyslovené otázky, na ktoré nevedel dať odpoveď. Celkom pochopiteľne sa stretol aj s prípadmi, ktoré ostali nevyriešené. Niekedy aj napriek maximálnemu úsiliu páchateľa jednoducho nenašli."

Vzhľadom na to, že Vražda s pridanou hodnotou je klasický procedurálny krimiromán, nevyhne sa o niečo častejším motívom, ako je nový mladý kolega na oddelení, ostrieľaný policajt s rozpadnutým osobným životom, borenie sa s byrokraciou a pod. Všetko je to však podané tak, že vám to vôbec nebude pripadať ako klišé. Jednotlivé námety do seba pekne zapadajú a je zjavné, že Václav Neuer nevarí z vody. Procesné úkony, postupy a samotné vyšetrovanie je podané autenticky a pritom pútavo. Dej je dynamický a hoci spočiatku je príbeh trochu neprehľadný, keďže sa naraz rozvíja viac línií, postupne sa stopy odhaľujú a šedá zóna vyjasňuje. Obyvatelia západu nájdu v knihe aj čosi navyše - deijsko si iste mnohí z nich budú vedieť poľahky vybaviť a do stránok sa vžijú ešte väčšmi. Vražda s pridanou hodnotou je vydarený román, pričom sa nazdávam, že by si zaslúžil aj viac propagácie a pozornosti.