Niet úniku

Kniha Niet úniku vyvolala nadšenie u veľkého množstva čitateľov. Neustále sa stretávam s pozitívnymi ohlasmi a aj anotácia znela ako niečo, čo je  presne stvorené pre mňa.

Do čítania som sa pustila s veľkými očakávaniami hneď, ako som knihu rozbalila. Musím však povedať, že som mala problém začítať sa a ponoriť sa do príbehu. Začiatok bol pre mňa dosť nezáživný a postupný vývoj udalostí nebol pre mňa ničím prekvapivým.

Celý príbeh je veľmi jednoduchý, rozohratý medzi štyrmi postavami, z ktorých si ma ani jedna nezískala. Myslím, že dôvodom bolo to, že hlavná myšlienka je sústredená skôr na samotné činy, ako na nejakú psychiku a vnútorné zmýšľanie postáv. Tie jednajú veľmi pudovo, impulzívne a bez rozmyslu, všetko im vychádza podľa plánu a ak aj nie, rýchlo nájdu alternatívne riešenia. V maximálne vypätých situáciách majú podľa môjho názoru neprimerané reakcie nielen samotní dospelí, ale aj malé unesené dievčatko.

Atmosféra knihy vo mne síce vyvolávala pocit samoty, opustenia a odlúčenia, nie však strachu, ako to sľubuje anotácia. To, čoho však kniha ponúka dostatok, bolo napätie. Počas celého príbehu postupne gradovalo, od prvej až po poslednú stránku a to bol aj hlavný dôvod, vďaka ktorému si kniha udržala moju pozornosť a prečítala som ju naozaj veľmi rýchlo. Čo ma v príbehu poháňalo stále dopredu bola predovšetkým zvedavosť, ako to celé skončí. Miestami som žiaľ mala pocit, že sa dej stále točí v jednom kruhu, situácie akoby sa opakovali, len boli raz v ružovom, inokedy v červenom. No a samotný koniec mne osobne priniesol len jedno veľké sklamanie. Určite by som pridala ešte pár stránok, aby sa celá situácia nejako dôstojnejšie uzatvorila a samotný epilóg by som zmenila úplne. Človek má predsa iba jeden život, nie sedem ako mačka....

Dejom som v podstate preletela a nebolo potrebné sa zamýšľať, pretože keby som to urobila, našla by som veľa nezrovnalostí a nelogických postupov. Preto som sa snažila príbeh veľmi nerozpitvávať a skôr sa naň pozerať s nadhľadom čitateľa, ktorý si skrátka chce len prečítať niečo chytľavé a čo je momentálne IN. Neubránila som sa pocitu, že by z knihy bol skôr lepší film ako kniha a na konci som sa naozaj dočítala, že sa plánuje jej filmové spracovanie. Už teraz sa teším, ako si ho pozriem a porovnávam filmové a knižné prevedenie.

Knihu odporúčam predovšetkým tým, ktorým sa práve nechce veľmi premýšľať a hľadajú niečo, čo ich chytí a nepustí počas jedného príjemného zimného popoludnia alebo večera. Viem si predstaviť, ako sa zamotáte do deky so šálkou horúceho čaju a na jedno otvorenie knihu prečítate :)

Recenzovala: Alena Kováčová