Nie vždy je obeta adekvátna miere splneného sna

Vraví sa, že vážny úraz človeka zmení a obráti mu život naruby. Niekoho prinúti od všetkého ujsť, inému pomôže správne si usporiadať rebríček hodnôt.

Po sérii nešťastných udalostí odchádza bývalá krasokorčuliarka Laura preč od aplauzu divákov a milovaného muža, aby ruch veľkomesta vymenila za malebné kúpeľné mestečko. Upne sa na prácu realitnej maklérky či chlpatého štvornohého priateľa a venuje im úplne všetko. Minulosť jej pripomína len starý vdovec a jeho vnuk Jakub, ktorý je potenciálny záujemca o jej sprostredkovateľské služby. Aj keď sa s ním Laura pomaly zbližuje, spomienky ju stále zrádzajú a ona tak od neho neustále uteká. Konflikt v práci, tragédia v Jakubom zamestnaní a neusporiadané rodinné vzťahy dopomôžu dvom osamelých ľuďom spriateliť sa. Svojou prítomnosťou si navzájom obohacujú jednotvárny život, ale spomienky oboch im komplikujú rodiaci sa vzťah. Akú úlohu zohrá Jakub v Laurinom živote? Ostane len slabou náhradou za milovaného muža alebo zapôsobí ako liek pre Laurinu dušu? Dokáže sa bývalá majsterka v krasokorčuľovaní odosobniť a vráti sa k svojej najväčšej vášni?

„‚To hovoríš len preto, aby si ma dostal do postele. Ale ja nie som hračka na jednu noc, pán doktor,‘ povedala príkro. Jakub na ňu vyjavene fľochol a chvíľu trvalo, kým sa zmohol na slovo. ‚To som rád. O hračky na jednu noc totiž nestojím.‘ ‚Naozaj?‘
‚Neveríš mi?‘
‚Berieš ma ako ľahkú korisť, lebo nikoho nemám. Podľa mňa sa chceš len pobaviť.‘“

Izba plná spomienok je v poradí štvrtou knihou tejto autorky. Vo svojej tvorbe sa predovšetkým zameriava na ženské vzťahové problémy, ktoré nájdeme aj v tomto diele. Čerešničkou knihy je atraktívny pohľad do krasokorčuliarskeho prostredia, čo už publiku naznačuje aj jej obálka. Z povrchu Boldišová nazrela aj do lekárskej a maklérskej sféry. Dej sa od začiatku vyvíja pozvoľne a čitateľ tak má dostatok času na zoznámenie sa s hlavnou ženskou postavou. Hlavnou črtou románu je vnútorné prežívanie Laury a jej duševná nepohoda. Dejová línia je prerušovaná vstupmi z minulosti, ktoré sa nerušene prelínajú s prítomnosťou.

Príbeh je vykreslený vcelku veľmi reálne a živo. Uveriteľnosť deja umocňujú i skutočné udalosti, ktoré do textu autorka vložila. Je tu možné nájsť aj dve mužské postavy, ktoré vstúpili do Laurinho života a taktiež sa pasujú so svojimi neľahkými osudmi. V knihe prevládajú vo veľkej miere opisy, ktoré striedajú vecné, stručné, ale aj humorné dialógy. Mierne napätie je citeľné od začiatku knihy, neskôr nastupuje pohodové čítanie, ktoré vzápätí opäť vystrieda ešte väčšia dávka dynamiky.

„Laura neverila vlastným ušiam. Ako mohol zaprieť ich rozvíjajúci sa vzťah? Práve teraz, keď ho zo dňa na deň väčšmi ľúbila. Alebo jeho city k dokonalej slečne manažérke ešte celkom nevychladli? Nebodaj sa pri pohľade na ňu znova rozplápolali? V momente z nej vyprchali všetky sympatie k tejto mladej žene.“

Dej sa dá charakterizovať ako jednoduchý a nenáročný, autorka čitateľa nezaťažuje komplikovanými zápletkami, no isté pasáže okoreňuje jemnou iróniou a nevtieravým humorom. V mnohých prípadoch je príbeh predvídateľný, ale na čitateľa čakajú aj prekvapivé zvraty či nepredpokladané konanie niektorých postáv. Ani v tomto románe nechýbajú komplikované partnerské a rodinné vzťahové problémy.

Izba plná spomienok si nájde zastúpenie prevažne v ženskej časti publika. Ide o ľahkú oddychovú literatúru, ktorá poteší nejednu milovníčku ženských románov. Je to príbeh o skrytých tajomstvách, dôvere, láske, ale aj zrade a odpustení. Kniha ponúka nevšedný, no ľahký dej, nad ktorým sa možno i trochu zamyslieť a prehodnotiť svoj hodnotový rebríček.

Recenzovala: Simona Rošková