Nič nie je zabudnuté

V prvom rade je dôležité poznamenať, že milujem trilery. A psychologické trilery sú preto na mojej knižnej "mňam" stupnici rozhodne veľmi vysoko. Knihy ako Gone girl či Girl on train, ktoré vás svojím napätím celý čas doslova režú na kusy, sú ilustratívnymi príkladmi presne takýchto psychologických trilerov.

Niet sa teda čomu čudovať, že v momente, ako som sa dozvedela o knihe Nič nie je zabudnuté, musela som ju mať doma. Áno, treba povedať, že anotácia trochu zavádza a po jej prečítaní som mala pocit, že zvláštna droga na zabúdanie by mala byť súčasťou skôr nejakej zvrátenej YA dystopie a nie žánru, ktorý stál predo mnou. Úprimne – vzbudzovalo to vo mne pochybnosti. Jedným z najdôležitejších (ak nie tým top najdôležitejším) aspektom psychologického trileru je jeho uveriteľnosť. Logicky. Nebudem sa zaoberať vnútorným svetom a pohnútkami niekoho, kto žije vo svete, kde sa všetko vymyká pragmatizmu, logike a základným pravidlám života na tejto planéte. Nemali by ste sa čoho chytiť, nebolo by nič, čo by podporovalo vašu teóriu. Skrátka by ste boli nútení nechať sa zmietať vlnami absurdností, ospravedlnenými ešte absurdnejšími okolnosťami. Nuž áno, bola som trochu skeptická a sama v sebe som zápasila so schizofrenickým pocitom nádeje a vízie dobrej knihy na jednej strane a pochybnosťami o uveriteľnosti príbehu a strachom zo sklamania na strane druhej.

Napriek vnútornému boju som sa však do knihy pustila. A spravila som veľmi dobre.

Áno, kniha začína brutálnym znásilnením dievčaťa, ktoré si následne nemôže spomenúť na to, čo sa stalo, pretože jej bola podaná liečba (droga), ktorá by jej mala pomôcť s posttraumatickým syndrómom. To je však len začiatok a vďaka bohu, že si autorka odpustila zvlášť grafické zobrazenie útoku. Reklama ani anotácia nespomína to, čo spravilo knihu pre mňa tak nesmierne príťažlivou a čítavou – celý príbeh je totiž vyrozprávaný z pohľadu psychiatra, ktorý, ako sa ukáže, je veľmi dôležitou súčasťou mozaiky.
Zdanlivo je jeho motiváciou snaha pomôcť Jenny, obeti znásilnenia, získať späť jej spomienky na útok, vyrovnať sa s krutou udalosťou a pomôcť polícii identifikovať násilníka. No pravdou je, že jeho motívy a dôvody sa ukážu byť oveľa komplikovanejšie. Viac povedať nemôžem – nechcem spoilermi zničiť to, čo príbeh tak bravúrne po celú dobu buduje. Poviem len toľko, že kniha je presne tým druhom trileru, aké milujem. A nie, droga v celom kontexte vôbec nepôsobí umelo. Ba dokonca je prirodzenou až normálnou súčasťou deja. Ak čakáte detailne vykreslené násilie, asi vás sklamem. Všetky hraničné situácie sú síce opísané výpovedne a bez škrupulí, avšak farebným obrazom znásilnenia, iných útokov či aktov sa nedočkáte. Román tak nepôsobí lacno a podčiarkuje sa tým profesionalita psychiatra ako rozprávača. To, čoho sa však zaiste dočkáte je zamotané rozprávanie, zaujímavé postavy a niekoľko nečakaných dejových zvratov. Koniec je trochu zvláštny, veľmi prekvapivý, ale určite zaujímavý.

Ak ste počas príbehu prsvedčený, ako to nakoniec skončí, môžem vás ubezpečiť, že sa mýlite.

Naše hodnotenie

Kniha bravúrne buduje napätie od začiatku až dokonca a ani na moment nevyvoláva pocit nudy. Ak máte pocit, že ste páchateľa odhalili skôr ako vám to dovolí autorka, dovoľte mi usmiať sa a vyviesť vás z omylu.

Klady

• zápletka
  • hlas psychiatra ako rozprávača