Nedaj sa! | Rainbow Rowellová

Predpokladám, že väčšina z vás pozná knihu Fanúšička. Príbeh dvojičiek, ktoré spoločne kedysi písali fanfiction na Simona Snowa. Cathina sestra z tejto fanfikcie už vyrástla, no Cath nie a naďalej v nej počas celej knihy Fanúšička pokračuje (striedajú sa časti s jej príbehom a časti s fanfikciou, ktorú Cath napísala).

Pôvodne som z tohto bola celkom zmätená, myslela som, že kniha o Simonovi Snowovi a upírovi Bazovi reálne existuje, ale aj tieto postavy sú vytvorené Rowellovou. Ich (vtedy iba načatý) príbeh jej nedal spať, tak vytvorila knihu, na ktorú fanúšikovia Fanúšičky určite čakali - kniha o Simonovi a Bazovi.

Počas čítania Fanúšičky ma časti s fanfikciou na Simona až tak nezaujali - prečítala som ich, ale prišli mi miestami zbytočne rušivé. Potešilo ma, keď som sa dozvedela o Nedaj sa!, teda samostatnom, vyše než štyristo stranovom príbehu iba o Snowovi. Kniha vám nápadne môže pripomínať (vlastne, mala by vám pripomínať) Harryho Pottera. Presne jeho svetom (aj Twilightom) sa autorka pri písaní inšpirovala. Simon je najmocnejší a zároveň zrejme ten najnešikovnejší čarodejník na svete. Vždy som bola názoru, že Rowellová píše úžasne. Jej postavy, hoci väčšinou vsadené do reálneho sveta, mali vždy nadprirodzené čaro a skvelú charizmu. Všetky jej postavy mi prirástli k srdcu, či už je to Eleanor (Eleanor a Park), Cath (Fanúšička) alebo teraz aj Simon s Bazom. Vie dokonalo vytvoriť nedokonalých ľudí. To je možno dôvod, prečo jej knihy tak milujem. Sú jednoducho jedinečné a jej štýl písania mi neskutočne vyhovuje (želám si, aby som písala aspoň z časti tak ako ona...). Podobne, ako pri jej iných hlavných postavách, Simon robí chyby, no stále mi príde ako dokonalá osobnosť. Dokázala som sa do neho vžiť, čítanie mi ubiehalo neskutočne rýchlo. Aj keď je kniha hrubá, prečítala som ju na jeden hryz, taká je dobrá.

Baza som si tiež obľúbila, sarkazmus z neho miestami sršal a to sa mi páčilo (zbožňujem také postavy), bol Simonovi presne ten správny parťák. Ostatné postavy, hoci boli tiež výborné, však u mňa musia žiť v tieni Simona a Baza, pretože im dvom sa jednoducho nevyrovnajú :D.

Rowellová nepíše fantasy, no napriek tomu táto kniha z časti fantasy je (všetky tie kúzla, magické stvorenia atď. dodávajú prvky fantasy literatúry), ale aj tak mi jej písanie príde také... reálne. Akoby nerozprávala príbeh čarodejníka a upíra, ale dvoch obyčajne neobyčajných chlapcov. Zamilujete si ich pre ich vlastnosti (dokonca aj pre tie negatívne), ich konania a po prečítaní príbehu budete chcieť ďalej nahliadať do ich myšlienok.

Od knihy som očakávala iba to najlepšie a presne to som dostala. Skvelý dej, postavy... Rainbow Rowellová raz bude klasika.

Recenzovala: Kristína Veselská