Čtenářská recenze: Milada Motlová - Národní pohádky z Čech a Moravy

Další úžasná kniha autorky Milady Motlové mne upoutala nejen překrásnou obálkou – ilustrace Vlasty Baránkové jsme si velmi oblíbili už v Českém špalíčku pohádek, ale i obsahem. Pohádek znají děti spoustu, ale hledáme už spíš ty netradiční, a ne zrovna Červenou Karkulku, Perníkovou chaloupku a Šípkovou Růženku, i když jsou také pěkné, ale jsou snad v každé knížce.

Z obsahu: O vděčné kozičce, O Paulence a Hanulence, O zlé koze rohaté, O hloupém Honzovi, O pejskovi a kočičce, O Šimečkovi, O dědečkovi a babičce, O silném Honzovi, O Špalíčku, O sedláku mudrci, O krejčíku a obrovi, O odvážném ševci a bázlivém krejčíkovi, O srdnatém vojákovi, O čertu ve mlýně, O statečném Honzovi, O Kulfáčkovi, O Zlatém kopci, O spanilé Nanynce, O zlatých rybičkách, O Matesovi, O Jurkovi, O princi, který se učil zlodějem, O princezně Slavěnce, O třech hedvábných loukách, O zakletém princi, O Honzovi a jeho kouzelné lodi, O Jankovi, O třech citronech, O černokněžníkovi a synu rybáře, O Regíně nejkrásnější pod sluncem, O ovčákovi – pohádka bez konce.

Národní pohádky z Čech a Moravy jsou autorsky zpracované pohádkové látky, které podle vypravěčů zaznamenali koncem 19. století členové akademického spolu Slavia a vyšly v Odeonu v roce 1984 pod názvem Pohádky a pověsti našeho lidu.

Od této známé autorky, etnografky a také dlouholeté redaktorky máme doma spoustu knih a všechny jsou báječné: Adam půjde do školy, Se zvířátky za vrátky, Praha známá i neznámá, Česká říkadla, písničky a pohádky, Český špalíček pohádek, říkadel, hádanek, přísloví, Český rok od jara do zimy.

Ilustrátorka Vlasta Baránková má neuvěřitelné pole působnosti, doposud ilustrovala více než 50 knih, ale její ilustrace najdeme i v animovaných filmech (např. Lískulka podle předlohy I. Gálové). Získala spoustu ocenění – z těch posledních např. Výroční autorskou cenu za knihu Z. Svěráka: Když se zamiluje kůň, nebo Zlatou stuhu 2006 za knihu M. Motlové (Český špalíček). Její ilustrace jsou nápadité, pro děti srozumitelné a jednoduché.

Asi nejmilejší postavičkou jsou pro nás čerti – zlobiví, ale přesto roztomilí, trošku natvrdlí a rozhodně z nich nemusíme mít strach.

Autorkou recenze je Lucie Bednářová