Muži, ktorých odmietajú ženy

Po Ohňovej zemi je Kráľ potkanov druhá časť trilógie. Úspešný švédsky autor Pascal Engman sa v ňom dotýka kontroverznej témy hnutia incelov – mladých zatrpknutých mužov, ktorých ženy odmietajú. Členovia medzi sebou komunikujú na fórach v temných hlbinách internetu. Pre incelov existujú len tri cesty: prijať svoj osud, vziať si život alebo sa pomstiť.

Mladú mamičku Emelie nájdu dobodanú v byte na predmestí Štokholmu. Podozrenie padne na jej bývalého partnera, ktorý sa vyhrážal zabitím a v čase vraždy mal vychádzku z väzenia. Inšpektorka Vanessa Franková však čoskoro zistí, že v tomto prípade ide o viac. Mladej novinárke Jasmine sa splnil sen. Dostala dočasné miesto reportérky v najväčšom štokholmskom denníku. Má napísať zásadný článok o najnovších prípadoch sexuálneho obťažovania žien. V hotelovej hale ju osloví sympatický muž. Jasmina prijme pozvanie na kávu a netuší, že ju čakajú najstrašnejšie chvíle jej doterajšieho života. Reťaz násilných trestných činov privedie Vanessu Frankovú na horúcu stopu. V hre je totiž život stoviek mladých žien v hlavnom meste Švédska.

„Cítil, ako sa v ňom rozhorela nenávisť, silnejšie než kedykoľvek predtým. Alebo to bol smútok? Z toho, že bol sám, zavrhnutý, večne odmietaný. Všetkými.“

Švédsky spisovateľ Pascal Engman debutoval na Slovensku publikáciou Ohňová zem, ktorá bola prvou časťou krimi trilógie s policajnou inšpektorkou Vanessou Frankovou. Hoci je Kráľ potkanov druhým dielom série, tematicky sa od svojho predchodcu líši. Rovnaký však ostáva autorov rozprávačský talent a premyslené rozvrstvenie dejových línií, ktoré sa vinie celým románom. Striedanie rozprávačov zároveň posúva príbeh dopredu, čomu napomáhajú aj krátke kapitoly. V neposlednom rade sa podpisujú na gradácii románu, ktorá sa každou ďalšou kapitolou stupňuje a vyvrcholí až na úplnom konci knihy.

Na tvorbe tohto mladého autora oceňujem najmä skutočnosť, že si dejovú líniu svojich kníh vždy premyslí do poslednej bodky. Jeho romány navyše oplývajú veľkým počtom postáv a spleťou vzájomne prepojených vzťahov. Hoci by sa mohlo zdať, že vykreslenie týchto vzťahov vytvorí priestor pre hluché miesta, opak je pravdou. Na tie si dáva autor veľký pozor. Distribúciu akcie zabezpečujú už spomínané krátke a zároveň otvorené kapitoly, ktoré vás nútia pokračovať v čítaní. A nielen to – autor vás podvedome nabáda o páchateľoch premýšľať aj po tom, ako odložíte knihu na neskôr.

Musím ale povedať, že si ma nezískala iba sieť vzťahov a dynamika príbehu. Boli to tiež postavy, ktoré autor vykreslil veľmi uveriteľne. Sústreďoval sa totiž na detaily, na ktoré čitateľ narazí až po určitom čase. Zložitá sieť vzťahov si ale vyžaduje určitý čas na „zorientovanie sa“, preto môžeme Kráľa potkanov označiť za náročnejšie čítanie, pri ktorom sa budete musieť párkrát vrátiť späť. Nie je to však nič, čo by pravý fanúšik krimi nezvládol.

„Eva bola jediná osoba na svete, ktorú nezradil, ktorej neublížil ani ju neoklamal. Bola dôkazom toho, že stále dokázal niečo urobiť správne.“

Autor vo svojej novinke ponúka vynikajúce čítanie, ktoré – aj napriek tomu, že sa sústreďuje najmä na vyšetrovanie prípadu, dáva priestor aj celospoločenským témam a problémom. Ak obľubujete prepracované romány, pri ktorých si nielen oddýchnete, ale zároveň potrápite svoju myseľ, potom je táto publikácia s netradičnou témou ako stvorená pre vás. Kráľa potkanov vám odporúčam aj v prípade, že tvorbu Pascala Engmana už poznáte. Ak sa vám totiž páčili jeho predošlé príbehy, dozaista si vás získa aj tento. :-)