Muž na úteku...

Keď dostanem do rúk novú knihu od spisovateľa, ktorého nepoznám, začnem sa zaujímať aj o autora. Čo všetko už napísal, prečo píše a aké je jeho tvorivé pozadie. Nebolo to inak ani v prípade novej knihy Ivany Lackovej.

Ivane Lackovej už vyšli štyri knihy. "Muž na úteku, žena dolu hlavou" je moja prvá a hneď môžem povedať, že som celkom rád, že som si ju mohol prečítať, lebo je to pre mňa niečo nové, príbeh o ľudských vzťahoch z trochu iného uhla pohľadu. Takých kníh síce bolo napísaných veľa, ale táto má trochu zvláštny nadhľad nad príbehom, o ktorom rozpráva celkom nenútene a s ľahkosťou.

V príbehu o ľudských vzťahoch sa vždy vyskytuje aj láska, inak by to hádam ani nešlo. Medzi Danom a Viktóriou sa odohrá niečo podobné a napriek erotickým scénam, ktoré sú opísané jemne, so skrytou romantikou, ide o lásku takpovediac na pár dní a za zvláštnych okolností a prekážok, ktorá ostáva latentne prítomná až do konca, o ktorom nemožno povedať, že je šťastný, aj keď ide o zachovanie iných vzťahov, iných lások.

Zachovanie spoločensky prospešného vzťahu manželstva a mileneckého vzťahu s bohatou materiálnou podporou partnerstva je tiež celkom pragmatickým výsledkom. Označeniu "zlatokopka" sa Viktória bráni, lebo miluje. Dokonca dvoch mužov. Podobne je to aj u Dana. V príbehu nie je veľa osôb, preto je prehľadný a jasný. Vo vedľajších "úlohách" sa vyskytujú ďalšie páry, o ktorých by sa dalo povedať, že začali pod šťastnejšou hviezdou.

Dan je psychológ zaoberajúci sa riešením problémov vo vzťahoch ľudí, ale ako sa hovorí - šuster niekedy chodí bosý. Viktória je učiteľkou v materskej škole, má k deťom blízko, aj keď na svoje vlastné stále len čaká. Dalo by sa povedať, že táto kniha je vhodná pre manželov, ktorí riešia svoje aktuálne problémy, lebo pohľad do zrkadla môže dosť naznačiť a pomôcť. Niečo podobné sa dá "čítať" napríklad aj vo filme "Teória tygra"

Spisovateľkin štýl som už pochválil na začiatku, tak sa nebudem opakovať. Nie je to kniha len o vzťahoch plných vášne a sladkobôľneho citu, ale miestami takmer cynický pohľad na vec je vyvážený aj pekne a jemne opísanou erotikou a pútavým rozprávaním príbehu. Knihu je ťažké odložiť. Spoločenské pozadie, ktoré formuje niektoré vzťahy je v knihe potlačené do úzadia, ale je aj tak dosť jasne naznačené.

Dobrá kniha.

Recenzoval: Jozef Javurek