Musí ju nájsť skôr ako vrah

Sebastian Bergman sa pomaly, ale isto začleňuje do spoločnosti. Po udalostiach, ktoré fatálne zasiahli jeho život, keď náhle prišiel o dcérku aj manželku, ho zmenili. Postupne mu podlamovali kolená, nemal dôvod žiť, preto iba prežíval. A to spôsobom nevyhovujúcim spoločenským zásadám. Stal sa z neho muž bažiaci po uspokojení formou sexu na jednu noc. Striedajúc sexuálne partnerky si vytvroil nejedného nepriateľa. Odhliadnuc od faktu, že tak podkopával svoje vlastné vlohy v oblasti psychológie ako odborníka na sériových vrahov. Kvôli tomuto zameraniu študoval v USA.

Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt – obaja sa narodili vo Švédsku. Michael patrí k najznámejším škandinávskym scenáristom a producentom; Hans predtým, ako začal písať nielen knihy, ale aj scenáre na seriály, bol chovateľom tuleňov, učiteľom a hercom. O ich pisateľských kvalitách niet pochýb, ich tituly sa stali bestsellermi po celom svete. Titulným románom sa stala kniha Temné tajomstvá (Ikar 2015), Učeň (Ikar 2016) či Hrob v horách (Ikar 2016). Photo is from mysteryreadersinc.blogspot.sk

Počas prvých troch dielov série spoznávame otravného, zlomeného, frustrovaného, ale protivného Sebastiana Bergmana, ktorý ničí vôkol seba všetky vzťahy – pracovné, aj súkromné. Čitateľovi je v novom dieli Nemý svedok predostrený postupne formujúci sa hlavný protagonista. Dozrieva. A ak čitatelia v predchádzajúcej časti Hrob v horách mali dojem, že sa kniha viac venovala samotným vzťahom protagonistov – čo ja kvitujem -, ako samotnému zločinu, tentoraz je zločin ústrednou témou, dokonca hlavným ohnivkom Sebastianovej premeny zo zloducha na milujúceho muža. A táto premena, moji milí, prišla práve včas. Už som sa začala obávať, že Sebastian ostane nevrlým a jeho postava tak stagnujúc neprinesie do knihy žiaden nový vietor. Autori však správne predpokladali, že je čas to zmeniť. Čas posunúť hlavného protagonistu do vyššej ligy – medzi ľudských jedincov. Na stránkach sa tak stretávame s úplne novou tvárou Sebastiana Bergmana. Palec hore! Už som to spomínala v predchádzajúcich recenziách, spomeniem to opäť – Sebastiana nie je možné nemilovať.https://www.mojeknihy.com/wp-content/plugins/wp-emoji-one/icons/1F600.png

Je to už zvykom, že v knihách musí byť obľúbenec a ten druhý, ktorý nás počas čítania neskutočne irituje. V tomto prípade to je Vanja. Odhaliac pravdu o svojom živote začne strpčovať život nielen svojmu okoliu, ale aj čitateľovi – teda mne určite. Opäť ale pripúšťam, že vývoj jej postavy je očakávaný. Správne vyvažuje energie, príbeh tak dostáva do rovnováhy. A je kľúčovou hráčkou. Takmer vo všetkých oblastiach. Sakramentsky dobrá policajtka, otravná svojím správaním, zasiahne však v pravom čase a zabráni tak katastrofe. Postavy Sebastiana a Vanje sa prelínajú a spôsobujú tak čitateľovi rôzne pocity. Sú však neoddeliteľnými aktérmi diania a preto je všetko ich konanie priam potrebné. Aby sa niektoré veci pohli vpred. Iné ostali v úzadí pokiaľ nenadíde ich čas.

A tu sa dostávame k jadru deja. Autori poukázali na problematiku spoločností ťažiacich nerastné suroviny. Neprikláňajú sa k jednoznačnému stanovisku prospešnosti ťažby, skôr vyjadrujú názor na oboch rovinách za aj proti. Krajina Švédsko vďaka nerastným surovinám a ich ťažbe bohatne, na druhej strane sa tým ničí príroda. No neboli by dnes na takej úrovni nebyť ťažby. Iný názor však majú ľudia žijúci v ťažobných oblastiach. Ako inak, ide o peniaze. Ochota človeka kvôli peniazom urobiť čokoľvek. Zabiť. Zmiznúť. Podplatiť. Vydierať.

Čo poviete na to, keď láska k blížnemu je motívom k zločinu? Keď strachom pretkaný život núti jedinca konať neúprosne. Keď vidina peňazí zatieni rozum a nechá konať temnejšiu stránku človeka. V každom z nás je totiž dobrý a zlý vlk, je len otázkou, ktorého budeme viac kŕmiť, povedal raz jeden múdry človek. A čo poviete na to, keď kariéra zatieni rozum natoľko, že je človek ochotný zájsť priďaleko, až za hranice zdravého rozumu? Za hranice života? Ťažobné spoločnosti ochotné urobiť čokoľvek vo svoj prospech. Aby začali ťažbu sú ochotné investovať milióny, lebo získajú miliardy. Politici ochotní riskovať, len aby pokročili v spoločenskom rebríčku a možno tiež získali nejaké milióny. Peniaze. Ústredným motívom tohto príbehu. Špinavé peniaze. Peniaze moci. Zúfalé pokusy získať peniaze. Či nepotreba peňazí.

Kto vyvraždil štvorčlennú rodinu? Vošiel do ich príbytku, a postupne vystrieľal každého člena – od mamy, cez malých chlapcov, až po otca. Čo bolo motívom brutálneho činu masového vraha? Potreba zahladiť po sebe stopy je tak silná, že sa neštíti riskovať a zabíjať opäť. Existuje totiž nemý svedok jeho činu. Kto to je?

Nedá mi nespomenúť záver. Je vystavaný priam excelentne! Čitateľovi je po vynikajúcom vyvrcholení predostrený záver. Takto to bolo. Bodka. Príbeh však pokračuje ďalej. Ursula, Billy, Vanja, Torkel, Sebastian. Každému život plynie ďalej. Nedá sa však povedať, že šťastným smerom. I keď sa ide Billy ženiť, Ursula žije a Vanja odhalila pravdu… Rozhodne neočakávajte happyend. Pretože potom to príde. Šok!!! Ach, ako sa teším na pokračovanie…

Recenzovala: Martina Kušnieriková