Čtenářská recenze: Jeffery Deaver - Modrá sféra

Přestože nejsem vyznavačem dlouhého vysedávání u počítače a vůbec této techniky, Modrá sféra mě donutila zjistit si něco víc o tzv. hackingu. Modrá sféra nebyla první ani poslední knihou, kterou jsem od Deavera četl, ale rozhodně byla jednou z nejlepších.

Jako většina knih od tohoto autora, je i Modrá sféra napsána velmi živým jazykem, mimo to se zabývá aktuálním tématem, které je podáno na pozadí kriminálního thrilleru. Fakta o hackingu jsou zde podána tak, že tato problematika jistě zaujme i úplného laika, jako jsem já. Modrá sféra je rozhodně typem knihy, která se nečte dlouhé dny, ale většinou ji člověk přečte za jedinou noc.

Jeffery Deaver si nemohl vybrat lepší kulisu pro děj Modré sféry, než Silicon Valley, svět všech hackerů. Šílený vrah se tentokrát nechal inspirovat jednou MUDovskou hrou nesoucí název Acess. Její podstata tkví v zavraždění co největšího počtu lidí za co nejkratší dobu. Bohužel se pachatel nepohybuje jen ve virtuálním světě, ale osu hry aplikoval na svět reálný.

Obyčejní nevinní lidé se tak stávají jeho „spoluhráči“, které čeká smrt. Pro pachatele znamenají četné překážky na této cestě další body v jeho skóre, a tak si vždy hravě poradí např. s policejní hlídkou. Osoby si vybírá důmyslně a vraždí je ranou nožem přímo do srdce.

Pomocníkem vraha, který si říká PHATE, je TRAPDOOR, který proniká obětem do počítače a dozvídá se tak o nich spoustu pro vraha cenných informací.

Oddělení počítačové kriminality je v koncích a na radu si zve – koho jiného – než také hackera, Waytta. Ten je ovšem odsouzen k trestu odnětí svobody a odpykává si trest za dešifrování programu Standart 12, který užívá Ministerstvo obrany. Po nějakém čase ale souhlasí, že bude policii nápomocen.

To, co mě na knize opravdu zaujalo byla autorova znalost všech postupů, které hackeři opravdu používají – to  muselo Deavrovi dát ohromnou práci a zabrat dost času, než všechny tyto informace zjistil. Líbila se mi i hlavní myšlenka Modré sféry, a sice, že člověk by si měl uvědomit, že počítač je velmi křehká lávka nad hlubokou strží, že díky počítači druzí o člověku zjistí prakticky cokoliv, a že díky této technické vymoženosti i vraždí.

Autorem recenze je Pavel Bartoš