Miniaturista / Jessie Burton

Jedného jesenného dňa v roku 1686 zaklope na dvere veľkolepého domu v najbohatšej časti Amsterdamu osemnásťročná Nella Oortmanová.

Mladučká vidiečanka sa má ujať roly manželky zámožného kupca Johannesa Brandta, no privíta ju len jeho odmeraná sestra, čierny sluha a prostoreká slúžka. Manžela stretne až na druhý deň a ten jej venuje zvláštny svadobným dar, dokonalú zmenšeninu ich honosného sídla, veľkú ako skriňová vitrína. Nella si do nej objedná zariadenie od tajuplného miniaturistu a od tej chvíle sa začnú diať zvláštne veci. Drobné výtvory do detailov kopírujú skutočný život rodiny – až desivo verne. Umelec zjavne pozná životy jej členov lepšie, než oni sami, a drží ich osudy vo svojich rukách.
Miniaturista je dojímavý príbeh lásky a posadnutosti, zrady a odplaty, ktorý vás chytí za srdce. Autorka sa pri písaní románu inšpirovala miniatúrou domu od neznámeho umelca vystavenou v Rijksmuseu v Amsterdame, ktorú kedysi vlastnila skutočná Nella Oortmanová.

Zvláštna kniha, zaujímavá obálka presne to vás napadne, keď uvidíte túto knihu. Ja niesom výnimkou. To, že má niečo takéto vyjsť mi nejako uchádzalo a zistila som to až na poslednú chvíľu. Anotácia ma veľmi zaujala, tak prečo si to neprečítať, no nie ? Myslím, že moje očakávania neboli obrovské, ale boli veľké. Ako som už troška spomenula, tak obálka je úžasná ! Je (krásna ?) neviem, či krásna je to pravé slovo, pretože ona je skôr zaujímavá a tajomná. Každopádne, keď túto knihu len tak uvidíte v kníhkupectve, tak určite vás zaujme. Som si tým istá.

Knihu som začala čítať s nadšením. Prvá kapitola, alebo prológ, nazvime to ako chceme bola pre mňa metúca. Nepochopila som ju a čakala som, že ju pochopím v priebehu čítania, no nechápem ju doteraz. Síce to nie je až také podstatné, ale aj tak ma to trošička štve. Potom už bolo všetko v poriadku. Kniha sa mi čítala jedna radosť. Neviem prečo, ale keď som ju dostala, tak som mala tak trocha pocit, že je to kniha na týždeň. Nebola hrubá, ale myslela som si, že je obsahovo náročná a budem jej musieť venovať viac času. Mýlila som sa, pretože sa čítala výborne a stránky akoby sa prevracali samé.

Ak sa nemýlim tak táto kniha je autorkina prvotina. Vôbec to nebolo poznať, pretože jej štýl mi už prišiel taký "vypísaný". Myslím to tak, že vedela čo robí, nestalo sa, že by v príbehu mala nejaké hluché miesta, alebo písala nudne. Písala naozaj kvalitne. To oceňujem, pretože si uvedomujem, že písanie je veľmi ťažká profesia a mnohý z nás to podceňujeme. Myslím, že jej štýl sadne každému. A najmä sa mi páčilo ako tajomne dokázala písať. Niekedy som už bola fakt na nervy. Tú tajomnú atmosféru nedokážete prehliadnuť. Je tam po celý čas.

Postavy boli veľmi prepracované. Každá postava mala svoj charakter a bola niečim výnimočná. V tomto príbehu je hlavnou hrdinkou Nella Oortmanová. Jej postava nikoho neurazí. Nemôžem povedať, že by som si ju obľúbila, no nevadila mi a bavilo ma čítať príbeh jej očami. V mnohých ohľadoch bola silná a nevzdávala sa. Veľa vecí zvládala zo zdvihnutou hlavou.. To sa mi na nej páčilo, no niekedy som jej konanie nechápala. Skrátka správala sa ako dospelá, všetko zvládala a zrazu začala konať nejaký čin, ktorý mal dávať obrovský zmysel a každý čitateľ mal súhlasne prikyvovať, že sa rozhodla správne, no ja som nechápala a pýtala sa prečo ?

Asi najviac mi prirástol k srdcu Johannes. Bol iný. To slovo ho asi vystihuje najviac. Bol veľmi inteligentný, zvláštny, tajomný a vždy vedel čo robí. Aj keď ste na chvíľu nechápali prečo robí to a to, on vám to vysvetlil a súhlasili ste s ním. Často ma ohromil svojimi názormi a slovami. Jeho som si skrátka obľúbila najviac. Fascinoval ma.. Len dosť ma prekvapilo čo s ním porobila autorka. Neprekážalo mi to, len to bol šok. A v tom ohľade si myslím, že sa narodil v zlej dobe.

V čom bol však problém ? Činy postáv mi občas nedávali zmysel. Ťažko sa mi to vysvetľuje, ale napríklad niektoré veci, ktoré ma mali úplne šokovať, tak na mňa neúčinkovali, tak ako mali. Áno bola som prekvapená, ale nie tak akoby som mala. Je možné, že som od knihy čakala niečo iné a, že príbeh sa neodvíjal, tak ako som si predstavovala. Rozhodne to nie je zlá kniha. Je výborná a oplatí sa ju prečítať, no zrejme mi nesadla tak ako mala. Ale nemyslite si, že ľutujem, že som ju čítala. To nie, len vysvetľujem, čo mi prekážalo. No ak vás zaujala, tak si ju určite prečítajte ! Nič tým nestratíte.

Recenzoval: Kristy Drážovská