Michelle Cohenová Corasantiová – Mandľovník

Debutový príbeh americkej autorky Michelle Cohenovej Corasantiovej vyobrazuje príbeh palestínskeho chlapca Ichmada, ktorý má neobyčajný matematický talent. Hoci jeho život nie je prechádzka ružovou záhradou, nikdy neprestáva snívať a takisto ako jeho otec verí, v možný mier. Autorka vo svojej knihe vykreslila Ichmadovu životnú pút a boj za to, čomu verí.

Keď som si prečítala anotáciu, ihneď som si pomyslela, že toto bude príbeh presne pre mňa. Reálny, krutý, jednoducho plný emócií a pasáží, ktoré mi vyrazia dych. Avšak po prečítaní knihy som bola sklamaná, pretože príbeh ma ničím neprekvapil. Bol predvídateľný a obrovskú vinu má na tom práve anotácia, ktorá prezrádza najhlavnejšie časti príbehu. Ak vás zaujala obálka, rozhodne nečítajte anotáciu, pretože vás príbeh sklame ako mňa. Presne som vedela, čo sa bude v príbehu diať, nič ma neprekvapilo a preto som sa veľmi často nudila.

Jednu vec autorke naozaj kvitujem a to ako vierohodne dokázala opísať všetky tie kruté udalosti medzi Palestínou a Izraelom. Ako som už neraz písala, ľudská krutosť nemá hranice a v tom okamihu som si pomyslela, aká som vďačná za to, čo mám, pretože tí ľudia prišli o všetko, čo je pre nich cenné. Nikdy nevedeli, kde ich postretne smrť. A v takomto svete vyrastal aj malý Ichmad so svojou rodinou. Po istej udalosti, ktorá sa stala, keď mal dvanásť rokov, rozhodol sa počúvnuť slová otca a využiť svoj matematický talent.

Géniom sa narodíš, v škole sa ním nestaneš.

Prvých cca sto strán som bola z knihy nadšená a hltala každučké slovo. Avšak potom nastal zlom, keď som si uvedomila, že v príbehu sa opakujú tie isté situácie. Príbeh upadol do akéhosi stereotypu a mňa moje nadšenie prešlo. Autorka ma ničím nedokázala prekvapiť, hoci som Ichmadovi držala palce, aby sa mu jeho plán vydaril.

Mandľovník je naozaj pútavý príbeh, ktorý by ma isto chytil za srdce, ak by nebolo tých skutočností, ktoré som spomenula vyššie. Aj keď ma príbeh sklamal, autorkin štýl je ľahký a preto vám dej bude odsypať jedna radosť. Ale aj napriek tomuto som nemala problém knihu odložiť a vrátiť sa k nej aj o niekoľko hodín neskôr. Autorka sa pokúša vyvolať v čitateľoch veľkú škálu emócií, avšak u mňa to vôbec nefungovalo.

Mnohí veľkí ľudia pripisujú svoj úspech tomu, že v živote nemali také výhody ako ich rovesníci.

Z celej knihy plynie jediné ponaučenie: Násilie nikdy nie je odpoveďou. Niekedy mi po chrbte behali zimomriavky pri tých autentických scénach, pretože Mandľovník je kniha, ktorý autorka napísala na základe osobných skúseností a vlastných poznatkov. Dej sa odohráva na rôznych miestach, či je to Ichmadova rodná dedina, Spojené štáty alebo pásmo Gazy.

Už keď sa zdalo, že sa dej posunie ďalej, autorka to zaklincovala a utvrdila ma v tom, že túto knihu mohla skôr napísať ako svoju autobiografiu, keďže strávila niekoľko rokov v Izraeli a na vlastné oči videla tie hrôzy, ktoré sa tam dejú. Celkovo je Mandľovník veľmi realistický príbeh o tom, ako malý chlapec v tej najzúfalejšej situácii dokáže nasledovať svoje sny a tak si zabezpečiť lepší život. Je taktiež o tom, aká bezhraničná je ľudská bezcitnosť a tiež o ľudskom boji za mier a za slobodu národa.

Ak človek potrebuje oheň, udrží ho aj vo vlastnej ruke.

V konečnom dôsledku sa mi kniha Mandľovník páčila, avšak nezaujala ma natoľko, aby som z nej bola nadšená. Ale i napriek tejto skutočnosti vám všetkým príbeh odporúčam, pretože je súčasný a každý by ho mal poznať. Príbeh rozhodne stojí za prečítanie a nemal by ujsť vašej pozornosti.

Hodnotenie: ***

Recenzoval: Sue