Medená rukavica

Odhodlaná mať túto sériu veľmi rada a zaradiť ju medzi moje obľúbené young adultovky, pustila som sa do jej druhého dielu - Medená rukavica. Po skvelom oddychovom prvom dieli som mala naozaj veľké očakávania, že tento bude takisto skvelý, ak nie ešte lepší. Predpokladala som, že to bude rozptýlenie na jedno posedenie, pretože kniha je tenká a ja som sa na ňu tešila od dočítania Železnej skúšky.

Prvou chybou, ktorej som sa dopustila pri čítaní tejto série je to, že som knihy čítala s veľkým odstupom. Železnú skúšku som čítala minulý rok hneď po jej vydaní a napriek tomu, ako sa mi páčila, veľa som si z nej nepamätala. Ale myslela som, že si rýchlo pospomínam, keď sa pustím do dvojky. Žiaľ, nestalo sa tak. Preto tým, ktorí sériu ešte nezačali čítať, odporúčam, čítajte knihy hneď za sebou, bez väčších prestávok, určite sa vám vďaka tomu bude táto séria viac páčiť a budete radi, že ste sa do nej pustili.

Druhou chybou bol fakt, že som mala priveľké očakávania. Ako to už u mňa býva zvykom, to, čo sa páči všeobecne, mňa neohúri a to, čo väčšina kritizuje mne sa páči. Samozrejme do knihy som sa púšťala s tým, že recenzie na ňu som nečítala, dokonca som si nepozrela ani hodnotenia na goodreads. Veď predsa len, nech ma neovplyvňujú. Až po jej dočítaní som zistila, že čitateľom sa páči skôr druhý diel ako prvý. U mňa je to presne naopak.

V podstate všetko, čo sa mi v prvom dieli páčilo, tu stratilo zaujímavosť. Najskôr sa mi páčili postavy, prostredie, mágia, jednoduchý štýl písania, vďaka ktorému som knihu zhltla na posedenie. Tu boli postavy akési nijaké. Pozitívne vlastnosti, ktoré som u nich v prvom diely postrehla, tu zanikali, žiadna nebola výrazná, správali sa na jednej strane ako vyspelí a na strane druhej ako deti, čo sa ešte hrajú na piesku a hádajú sa o formičku. Call (hlavná postava) konal strašne impulzívne a nepremyslene. Vôbec ho nezaujímali dôsledky a aký bude vlastne jeho ďalší krok. Aj vykreslenie jeho vzťahu s kamarátmi, teda spolužiakmi. Raz boli ako najlepší priatelia, ale nerobilo im problém zradiť Calla, pričom k tomuto rozhodnutiu dospeli asi za 10 sekúnd. Opäť nerozvážne konanie. A asi sa ani nemôžem diviť, keďže v knihe nie je priestor na rozvíjanie ich priateľstva. Mágia tu sem tam spomenutá bola, aj nejaké kúzla sa objavili, ale všetko bolo zmätočné. Odkiaľ vedeli čarovať, keď do školy chodili v podstate len prvý rok? Možno by nebolo na škodu, viac sa rozpísať o vyučovaní, lepšie a dôkladnejšie vysvetliť fungovanie mágie. Bol by priestor aj na rozvíjanie vzťahov a lepšie vykreslenie charakteru postáv.

Celá kniha bola napísaná veľmi jednoducho, stručne a uponáhľane. Vety častokrát na seba ani nenadväzovali. Jednotlivé myšlienky boli krátke a málo rozvinuté, čo spôsobilo, že text bol strohý a celé to na mňa pôsobilo skôr ako nejaký koncept, ktorý autorky ešte veľa ráz prepíšu a doplnia, a až potom z toho bude ozajstná kniha.

Trochu napätia a spád nabrala kniha až na konci. Tam som už bola naozaj zvedavá, ako bude pokračovať, čo z tajomstiev sa odhalí a ako to autorky ukončia. Ďalší diel si, samozrejme, rada prečítam, predsa len som zvedavá na pokračovanie a teším sa naň napriek tomu, že tento diel bol pre mňa sklamaním. Verím, že ten tretí bude opäť dobrý a na zmiešané pocity z tohto rýchlo zabudnem.

Zvláštne, ako mi pri niektorých knihách určených pre mladšie vekové kategórie vôbec neprekáža, keď ich čítam, ba naopak, páčia sa mi. Je to pre mňa oddych a nenáročné čítanie, keď sa mi nechce rozmýšľať, len si potrebujem oddýchnuť a presunúť sa do „iného sveta“. Toto však nebola správna voľba. S dejom som nemala až taký veľký problém, aj keď dokopy sa tam toho udialo naozaj málo, ale ten kostrbatý štýl takých skúsených autoriek ma nesmierne rušil.

Recenzovala: Alena Kováčová