Manželstvo z rozumu - Kristan Higginsová

O autorke som nemala žiadne informácie a tak som si knihu Manželstvo z rozumu vybrala úplne náhodne...vlastne iba podľa názvu alebo ako sa hovorí naslepo. Mala som chuť na román  s vôňou odchádzajúceho bezstarostného leta. Romantiku mám rada ale nie priveľa sentimentality  a navyše vždy dúfam, že bude mierne odľahčená humorom.

Už od prvých stránok som mala dobrý pocit, že je to tá správna voľba na neskoré letné popoludnie. Honor Grace Hollandová je tridsaťpäťročná slobodná Američanka a je neodmysliteľnou súčasťou veľkej vinohradníckej rodiny, ktorá okrem rozsiahlych vinohradov vlastný aj historickú usadlosť Volavku. Je jedno zo štyroch detí /sestry Faith a Pru a brat Jack/ typickej americkej farmárskej rodiny. Klan Hollandovcov okrem nich   tvorí  otec, starý rodičia a pani Johnsonová, ktorú všetci volajú pani J. a o rodinu sa stará už dlhé roky ako gazdiná. Malebné mestečko Manningsport  leží vo vinárskom kraji Finger Lakes štátu New York a pýši sa množstvom lesov a viníc. Obidva domy  Hollandovcov majú svoju históriu. Prvý- drevený je postavený v roku 1781, druhý nový dom je z roku 1873. Honor má len jedinú priateľku – bezstarostnú, a ako sa neskôr ukáže aj ženu bez zábran, kaderníčku Danu. Honorinou tajnou láskou je ešte zo školských čias miestny krásavec Brogan Cain. Sú medzi nimi však iba priateľské vzťahy okorenené občasným sexom. Honor ale tikajú biologické hodiny a jej vajíčka priam provokujú túžbou po naplnení svojho poslania. Mimochodom ,najviac mi asi vadili tie Honorine dialógy s vajíčkami- občas mi to už fakt išlo na nervy. Mala som pocit, že tu autorka mohla ubrať..

A tak sa Honor rozhodne urobiť odvážny krok a svojmu priateľovi Broganovi navrhnúť manželstvo. Zvolí veľmi neštandardný spôsob, vrcholne odvážny  aj komický zároveň -dobre sa pobavíte...bohužiaľ so smutným vyvrcholením. Honor je odmietnutá -vždy priateľka ale nikdy nie  manželka. Vtedy na scénu vstupuje Tom Barlow.  Pohľadný  Angličan- strojný inžinier, ktorý však v Amerike  vyučuje na škole matematiku a práve mu končí povolenie pobytu. Osudy oboch spojí náhoda za výdatnej pomoci Honorinej babičky ,ktorá túži vnučku vydať. Čerešničkou na torte je ,že o hľadaní manžela z rozumu rozhodne krutá skutočnosť -jej najlepšia priateľka Dana sa ide vydávať za  vysneného milovaného Brogana. Bitka  dvoch žien v miestnej reštaurácii, ktorú začne tichá ,skromná a vyrovnaná Honor, úžasne pobaví nielen celé mestečko ale aj čitateľa. Keď Honor zistí, že Tom potrebuje zostať v Štátoch ,ponúkne mu  sobáš -veľmi mi to pripomínalo francúzsky film Zelená karta. Okrem toho, že je to dohoda, začína to medzi nimi iskriť. Nie je to však jednoduché, pretože obaja majú za sebou nepríjemné partnerské skúsenosti a tak sa snažia zostať iba pri formálnych vzťahoch. Paradoxne však zažijú spoločnú noc, ktorá ich presvedčí o opaku.

Situácií zábavných aj nostalgických je v knihe naozaj veľa a čítajú sa výborne. Pomerne pokojný vývoj v poslednej tretine naberá silné obrátky a máte pocit divokej jazdy, po ktorej však bezpečne zaparkujete. Je to predsa romantický príbeh, nie? Ako stvorený na rozlúčku s letom. Ak máte chuť na poriadny kúsok príjemnej romantiky popretkávaný humornými situáciami aj dialógmi/aj tie ,ktoré vedie Honor so svojimi vajíčkami sa dajú zvládnuť/,tak si prečítajte  Manželstvo z rozumu od  Kristan  Higginsovej.

Recenzovala: Eva Bujňáková