Mama, nebo a ja (Eny Hanks)

Mama, nebo a ja je krásny názov pre knihu, čo poviete? Vymyslel ho Milan Lasica a možno aj preto znie tak poeticky.

Autorka Eny Hanks píše pod pseudonymom.  V súkromnom živote je úspešnou dizajnérkou. Rozhodla sa rozpovedať príbeh, ktorý jej vyrozprával jej šesťročný syn Matej. Príbeh o tom, čo sa deje skôr, ako sa narodíme.

DSC_0322V prvej časti knihy sa autorka vracia do čias, kedy zistila, že čaká vytúžené bábätko. Opisuje každý mesiac tehotenstva. Vďaka spôsobu, akým rozpráva svoj príbeh, máte pocit, že s ňou sedíte na káve. Rozprávanie je bezprostredné a plné emócií. Tešíte sa spolu s ňou, keď objaví na teste dve čiarky, zároveň s ňou prežívate obavy, ktoré plynú z každej návštevy lekára. Pri rozprávaní pravidelne odbieha k inej téme (ako typická žena) a vsúva vám rôzne informácie a fakty, ktoré síce nesúvisia s tehotenstvom, ale v každom prípade sa aspoň niečo nové dozviete. Tak napríklad o architektonickom skvoste chrámu Sagrada Familia, alebo fakt, prečo sú lietadlá biele. To skákanie z témy na tému mi zozačiatku prekážalo, ale neskôr som si uvedomila, že ja som často taká istá. Keď máte v hlave milión myšlienok, tak sa ťažko sústredí iba na jednu. V každom prípade, bolo toto rozprávanie veľmi vtipné a aj dojímavé. Pokiaľ už máte deti, tak sa v myšlienkach určite vrátite do obdobia, ktoré autorka opisuje.  Obzvlášť pri prvom dieťatku je to obdobie plné obáv z neznámeho, obáv z toho, či všetko robíme správne. Zároveň sa však nevieme dočkať momentu, kedy sa dieťatko narodí.

Človiečik, maličký ako zrnko ryže, ktorý je u mňa v brušku na časovo limitovanej návšteve, ma učí a smeruje zároveň. Všetko prichádza sama, je to zázrak. Tieto pocity sa nedajú dostatočne opísať. Vlastne, nedajú sa vôbec opísať. Sú jedinečné a je dôležité užiť si ich.

DSC_0326Druhá časť kniha je už úplne iná. Tu nájdete rozhovory autorky so svojim synom Matejkom. Ten má v tom čase šesť rokov a raz pred spaním začal rozprávať príbeh o tom, ako to bolo skôr, ako sa dostal maminke do bruška. Tá to brala najskôr ako úžasnú detskú fantáziu. Keď však Matej začal rozprávať znova a spomínal fakty, ktoré sa udiali v čase, keď bol v brušku a nemal o nich odkiaľ vedieť, spozornela. Postupne začala rozhovory nahrávať. A časť tohto fascinujúceho rozprávania nájdete práve v tejto knihe.

Mami, zapni si diktafón, aj tak by si si to všetko nezapamätala. Napíšeme knihu, aby o tom vedeli všetky deti a ich rodičia…“

Malý Matej rozpráva o tom, ako bol v nebi, ako si vybral svoju mamičku alebo aj to, ako sa hrali s inými deťmi či dokonca s Ježiškom. Hoci ide o skutočný príbeh, každý si z neho vezme toľko, koľko uzná za vhodné. Či už to budete brať ako niečo možné, alebo len ako fantáziu malého chlapca. Jedno je však isté. Začnete rozmýšľať, či môže existovať niečo nielen po smrti, ale aj pred narodením. Existuje nebo, kde sú pripravené všetky deti a na svet sa dostanú po tom, ako si vyberú mamičku? Skutočne sa je nad čím zamýšľať a táto kniha vás k tomu prinúti, či chcete alebo nie. Rozprávanie Matejka je presvedčivé.

DSC_0324Kniha je veľmi pekne spracovaná. Ja osobne mám veľmi rada tvrdý kartónový obal, aký je aj na tejto knihe. Vo vnútri na vás čakajú krásne ilustrácie Lucie Čermákovej. Pokiaľ máte vo svojom okolí tehuľku alebo čerstvú mamičku, tak je kniha vhodným darčekom. Takisto aj pre každú matku, ktorá si týmto môže zaspomínať na svoje obdobie tehotenstva. A možno by nebolo zlé, ak by si knihu prečítali aj muži. Dostanú sa tak viac do hlavy svojej partnerky a matky detí. V knihe sú aj recenzie od známych ľudí, ako napríklad Ľubomír Feldek, Marián Gavenda či Soňa Müllerová.

Recenzovala: Dominika Štefčíková

DSC_0328