M.J. Arlidge - Jeden musí z kola von

Dvaja ľudia uväznení v neľudských podmienkach. Jeden náboj v zbrani. Jeden musí z kola von. Niekto sa musí stať vrahom, aby prežil. Ak nie, tak zomrú od hladu a smädu obaja. Čaká ich tá najťažšia skúška: prísť o to najcennejšie - život - alebo oň niekoho obrať. V tomto prípade ide morálka bokom. Alebo...? Človek, ktorý unáša ľudí a stavia ich pred túto voľbu je psychopat. No čo dokáže urobiť jedinec, ktorý si chce zachrániť krk? Vyšetrovateľka Helen Graceová je vrahovi na stope. Keď z lesa vyjde polomŕtve dievča a tvrdí, že muselo zabiť svojho priateľa, aby prežilo, pretože by ho inak nečakal šťastný koniec, tuší, že mladá žena hovorí pravdu. Po okolí behá šialenec, ktorý robí z nevinných ľudí vrahov.

http://data.bux.sk/book/020/248/0202483/large-jeden_musi_z_kola_von.jpgKniha bola perfektná, a keď píšem perfektná, tak taká aj bola. Nie je nič, čo by som jej mohla vytknúť - asi iba to, že skončila. Viem, je to už otrepané, no je to tak. Príbeh sršal neskutočnou energiou, napätím, šialenstvom, ktoré neutíchalo ani na poslednej stránke.

Párkrát sa mi stalo, že som sa tak pohrúžila do deja, že keď sa niekto so mnou potreboval rozprávať nevnímala som alebo som sa zľakla. (Nečítať v noci!) Nejde o to, že by to bolo až také strašidelné, že by som kvôli tomu nemohla zaspať, no desil ma psychologický pohľad na toto dielo. Zavriete ľudí, ktorí majú k sebe blízko, necháte ich o hlade, prežije iba jeden, ale iba vtedy, ak druhý neprežije. Je to jednoducho hrôzostrašné. Autor vykresľoval ťažkú voľbu postáv detailne, takže pri niektorých momentoch mi až prestalo biť srdce.

Anotácia niekedy klame a nedostanete to, čo ste si mysleli. Teraz je to opačne: dostanete viac, ako ste mohli predpokladať, pretože obsah knihy je len slabý odvar toho, čím naozaj je. Taká kvalita sa nedá opísať ani krátkou ukážkou, ktorá sa nachádza na obale diela. Môže vás iba nalákať.

Aby som nezabudla na to podstatné: v knihe vládne vševediaci rozprávač, no niektoré kapitoly sú napísané z pohľadu vraha, a to takým štýlom, že to budí dojem denníka. To veľmi oceňujem, pretože sa takto nabúrame do jeho súkromia, myslíme si, že vieme všetko, no napokon nevieme nič a prípad sa ešte viac zamotá.

Dúfam, že vo vydavateľstve sa rozhodnú vydať aj ďalšie časti, pretože Jeden musí z kola von je séria a všetky knihy vyzerajú zaujímavo. Teším sa na pokračovanie. Veru, netuším, ako si spisovateľ poradil s druhou časťou, lebo prvú uzavrel zle a desivo, a aj preto to bolo také vynikajúce čítanie, ktoré ma nechávalo vždy v strehu.

Dielo zaraďujem medzi najlepšie krimi, ktoré som tento rok mala možnosť prečítať a budem striehnuť na ďalšie časti, aby mi nič neuniklo. Vplyvom vševediaceho rozprávača sme o postavách vedeli takmer všetko a to som uvítala - no dobrý autor si necháva tromfy v rukáve (aj také, ktoré sa v knihe nenachádzajú a potom vám nimi vyrazí dych). Toto je naozaj geniálny príbeh, ktorý si musíte prečítať. Spisovateľ je kilometer pred čitateľom.

Hodnotenie: 5*/5

Recenzovala: Natália Kapustová