Lisa Gardner – Nájdi ju

Stala sa obeťou únosu. Floru Danovú uniesli ešte ako nevinnú vysokoškoláčku počas prázdnin, kedy si ako každé mladé dievča chcela iba užiť oddych v kruhu priateľov, s trochou zábavy a alkoholu. Nemala ani potuchy, aké nebezpečné môže byť, keď sa zmieša mladícka naivita s omamnými látkami. A tak sa stala väzňom pre svojho únoscu na celých 472 dní, počas ktorých neopísateľne trpela. Sama, zatvorená v debne.

Lisa Gardnerová - Nájdi juLisa Gardner je autorkou takmer dvadsiatky bestsellerov. Séria s detektívkou D. D. Warrenovou obsahuje okrem iných aj thrillery Ničoho sa neboj, Milujem ťa viac (IKAR, 2014) a Chyť ma (IKAR, 2013). Jej kniha s názvom The Neighbour (Sused) získala ocenenie Najlepší thriller roka. Žije s rodinou v Novom Anglicku a okrem písania kníh sa venuje práci s deťmi z rizikového prostredia a ochrane zvierat bez domova. Photo: goodreads.com

Nestáva sa to často, no Flora prežila. Dostala sa z pekla, do ktorého ju zatvoril on. Niečo veľmi podstatné v nej sa zmenilo a ona už viac nebola tým dievčaťom, ktorým bola predtým, ale žila. Malo by jej to stačiť. Sloboda. Čistý vzduch. Priestor. Všetko je to však oveľa komplikovanejšie, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Byť zatvoreným väzňom, nie je len tak. Flora preto svoje dni zasvätí prežitiu. Musí sama čeliť novému pocitu novozískanej slobody. Musí nájsť samú seba.

Nik nechce byť obluda!

Téma únosu mladých dievčat, ktoré sú v zajatí zneužívané a častokrát aj zabité, je tak frekventovaná, že už autor snáď ani nemá čím čitateľa prekvapiť. Sú však aj takí spisovatelia, ktorí vedia už ochutnanú tému tak prikoreniť a dodať jej horkosť, že idú bokom všetky klišé. Poznám pár autorov, ktorým sa darí veľmi dobre ochucovať svoje knižné výtvory a tým patria popredné priečky v rebríčku čitateľnosti. Patrí medzi nich aj Lisa Gardner.

Bostonská detektívka D. D. Warenová je opäť privolaná na miesto činu, kde ju čaká mŕtvy muž a spútaná mladá žena. Z celkovej situácie nie je celkom jasné kto je obeťou a kto násilníkom. Z časového hľadiska to zohráva dôležitú rolu, pretože zmiznuté dievčatá môžu stále žiť. Je to málo pravdepodobné, ale istá šanca tu je. Preto musí detektívka začať vypočúvanie a spustiť pátranie. Čo vôbec nie je jednoduché, keď hlavný svedok leží v kaluži krvi, podozrivá odmieta vypovedať a nie je ani celkom jasné, či ešte je po kom pátrať.

Keď sa ukáže, že jedným z účastníkov je neslávne známa obeť únosu, ktorá prežila, spustí sa mediálny kolotoč okolo príbehu znovunájdenej Flory. Jej odhalením sa začnú spúšťať aj ďalšie prečiny, ktoré vedú ku zdrvujúcim následkom. Pretože kde jedna žena prežila, druhá inde musí zomrieť.

Zvráteným príbehom autorka apeluje predovšetkým na opatrnosť nielen u mladých žien, ktoré svojím správaním provokujú a vlastnú ochranu berú príliš naľahko. Expresívne, miestami nadnesene autorka poukazuje na nutkavé činy psychicky labilných a chorých jedincov, ktorí majú potrebu ubližovať druhým. Nie je to pekný príbeh. Je to naopak, veľmi smutné a ja dúfajúc v autorkinu bujnú fantáziu zatváram stránky knihy a modlím sa, aby takých protagonistov, akých opísala, kráčalo po svete čo najmenej.

Na druhej strane oceňujem snahu autorky o obsiahly opis pocitov a emócií, ktoré pravdepodobne prežívajú obete. Takpovediac, každý je obeťou svojho vnútra a v podstate nik nie je zlý. Psychológiou postáv, ktorá je výborne spracovaná, autorka otvára dvere dovnútra ľudí, ktorí sa stali obeťami. Obeť únosu prežíva zvláštne pocity počas izolácie, no ešte zvláštnejšie prežíva na slobode. Obeťou je však aj násilník, ktorý nedokáže ovládať svoje vnútorné pohnútky a tak ubližuje. Zaujímavý je celkový obraz, ktorý autorka svojím dielom načrtla. Celé je to viac, ako len na zamyslenie. Čítajte!

Neodporúčam to čítať slabším povahám. Kniha je rozhodne určená náročnejšiemu čitateľovi krimi. Miestami som aj ja trpela depresívnymi stavmi. Ale patrím k tým náročnejším, a preto sa mi kniha páčila.

Keď ťa deň po dni väznia v drevenej debne veľkej ako truhla, nemáš veľmi čo robiť. Vlastne existuje iba jediná vec, ktorá stojí za to, aby si si ju predstavovala, zvažovala, rozvíjala minútu po minúte, hodinu po hodine v hroznej samote. Jediná myšlienka, ktorá ťa drží pri zmysloch. Jediné, čo ti dáva silu. Prídeš na ňu. Budeš si ju rozmaznávať. No a potom, ak si aspoň trocha ako ja, sa jej už nikdy nevzdáš.

Pomsta.

Daj si však pozor na to, čo si želáš, najmä ak si len hlúpe dievča, ktoré väznia v debne veľkej ako truhla.

Recenzovala: Martina Kušnieriková