„Lauren zasadila semienka, z ktorých o pár mesiacov vyrastie nádherná kvetina.“

Atlantída. Už len to slovo znie čarovne, no málokto vie, o čo ide. Podarilo sa Lauren Kate, TOP Young Adult spisovateľke spracovať knihu o Eureke, ktorá má toho s Atlantídou spoločné viac, než si myslí?

Kniha začína vcelku depresívne, kedy sa sedemnásťročnej sebavedomej Eureke, ktorej sa skvelý tínedžerský život v sekunde zrúti. O to sa postará vlna, ktorá z mosta zmetie auto, v ktorom sa pôvodne mali Eureka a jej matka odviezť na letisko v rámci maminho archeologického výskumu, no osud im prichystal iné plány a o pár sekúnd sa už v bezvedomí vznášali na dne hlbokého oceánu.

Eureke sa ale pošťastí a po niekoľkých hodinách sa objaví na nemocničnej posteli. Avšak ona to za šťastie nepokladá a za matkou smúti. Spomína na tie časy, kedy bolo jej jedinou starosťou oblečenie a farba laku a uvedomuje si, aká bola vtedy hlúpa. Po tejto zlej správe sa dozvieme ako musela Reka chodiť na sedenia s psychológom a vďaka jej rozsiahlym vnútorným monológom máme možnosť nazrieť jej do duše a dočítať sa o jej psychických pocitoch samoty a myšlienkach, že ju nikto nechápe. Tak máme možnosť dopodrobna Eureku spoznať. Postriehnete hromadu jej dobrých, ale i negatívnych vlastností, vďaka ktorým je veľmi nízka pravdepodobnosť, že vám prirastie k srdcu, ale nikdy neviete.

„V tichu malej béžovej čakárne v Eurekinom chorom uchu zazvonilo. Masírovala ho – robievala to od nehody, po ktorej zostala napoly hluchá, i keď to nepomohlo.“

Ander- druhá hlavná postava, vďaka ktorej by sme sa asi sotva dostali k Atlantíde sami. Na prvý dojem pôsobí ako nepríjemný stalker, ktorý Eureku sleduje na každom kroku, no pravda je iná. V skutočnosti je ešte viac tajomný, ako si myslíte askrýva v sebe minulosť nielen súvisiacu s oným zabudnutým ostrovom.

Mimo toho sa stretneme aj s ďalším problémom, ktorému musí dievča, ktorému zomrela matka čeliť- svojej nepríjemnej macoche Rhode, ktorá dáva nanajvýš najavo, že nie je jej a Reke to na starostiach vôbec neuberá. Naopak otec, jeho novonarodené dvojčatá a kamaráti od útleho detstva Cat a Brooks tvoria jediné svetlé stránky Eurekinho šedého života.

Niet pochýb, že Lauren Kate je veľmi schopná rozprávačka a to sa mi aj potvrdilo. Lauren vie so slovami narábať tak šikovne, že čítať jej dielo bolo naozajstným zážitkom, čo sa týka konečného vzhľadu textu, ktorý sa dá prirovnať k dúhe – píše veľmi pekne a rôznorodo. Avšak to isté sa o ostatnom nedalo povedať. Ako ste si určite na krásnom estetickom spracovaní knihy všimli, pozadie zastáva dlho diskutovaný a legendárny ostrov Atlantída. Príbeh od obľúbenej spisovateľky vyzeral naozaj sľubne, očakávala som, že sa s ostrovom, ktorý prírodná katastrofa potopila na dno maximálne vyhrá. Tej som ale dostala minimum. Vďaka Knihe lásky, ktorá niesla príbeh rovno odtiaľ sa síce pokúsila vynahradiť mi to, ale viac Atlantídy sme sa bohužiaľ nedočkali

„Z kútika ľavého oka jej vytiekla jediná slza a chystala sa stiecť po líci. No prv než sa tak stalo...

Chlapec zdvihol ukazovák a zachytil jej slzu končekom prsta. Veľmi pomaly, akoby držal niečo vzácne, odnášal slanú kvapku od nej k vlastnej tvári. Pritisol si ju do kútika pravého oka. Potom zažmurkal a bola preč.“

Ako ale spomína veľa blogerov a čitateľov Kateovej prvej anjelskej série, autorka si tie body prekvapenia smerom na čitateľov určite schováva na pokračovanie a Slzou to všetko len začína. Lauren zasadila semienka, z ktorých o pár mesiacov vyrastie nádherná kvetina.

Toto dielo predstavuje príjemný priemer začiatku série, od ktorej veľa očakávam a má veľký potenciál. Obsahuje veľmi zaujímavý námet, pretože, povedzme si na rovinu, v dnešnej dobe je naozaj obdivuhodné vymyslieť niečo originálne, keď sa to v knižnom trhu stále hemží upírmi, anjelmi, zamilovanou láskou a bohvie čím ešte. Aj keď spracovanie tejto mimoriadnej myšlienky nie je na jednotku, verím, že Lauren Kate už má všetko spísané a nachystané a ja sa teším, kedy to pred nami rozbalí.

Hodnotenie: ***

Recenzoval: Zuzana Ľudviková