Lásk@ na prvý klik - Rainbow Rowellová

Rainbow Rowellová nie je u nás žiadne neznáme meno. Nie je to tak dávno, čo som aj ja od nej čítala knihy primárne určené pre tínedžerov. Tentokrát sa však rozhodla vekovú hranicu posunúť a ja som bola zvedavá ako sa dokáže popasovať aj s príbehom adresovaným už starším čitateľom. Lásk@ na prvý klik mi po prečítaní anotácie pripomenula knihy od Meg Cabotovej. Možno si niektorí z vás pamätajú ako sa aj ona vo svojich tituloch dokázala pohrať s mailovou komunikáciou a osviežiť tak príbeh. Takýto spôsob písania kníh mám strašne rada, keďže to podľa mňa urýchľuje dej a posúva celý príbeh oveľa rýchlejšie dopredu. U Rainbow som sa s niečím takým v jej predchádzajúcich knižkách nestretla a nevedela som, čo môžem od tohto titulu očakávať, či ma nesklame alebo či by dokonca prekonal aj moju srdcovú autorku Meg Cabotovú.

"Rozišla sa s ním. O nič viac nešlo. Nebolo to až také strašné. Prečo aj? Veď neboli manželia. Nenechala ho stáť pri oltári."

Dejová línia na prvý pohľad vyzerá jednoducho. Beth a Jennifer si píšu v práci súkromné maily, ktoré sú na pracovisku zakázané. Lincolnov prácou je práve kontrola takýchto mailov a za nedodržanie pravidiel by ich mal upozorniť, no keďže sa do jednej z nich zamiluje, nedokáže to a namiesto toho si číta maily ďalej. Asi takto by sa dal zhrnúť celý dej. Ale iba ten hlavný. V pozadí sa nám totiž odohráva ešte množstvo ďalších menších či väčších vedľajších dejových línií. Aj napriek tomu, že sa autorka primárne sústredila na ľúbostný príbeh, predsa len nezabudla aj na osobný život každej našej postavy. Na scénu priviedla aj ďalšie postavy, ktoré dej ešte obohatili, nezabudla ani na rôzne bežné veci, ktoré každý z nás rieši vo svojom súkromnom živote, či už ide o rodinné radosti aj starosti, komplikácie s priateľmi a priateľkami, či hľadanie tej pravej lásky, vzťahy, ktoré sú niekedy až príliš zložité, či nečakané tehotenstvo. Toto všetko prispelo k tomu, že bol príbeh poriadne nabitý. Na prvý pohľad by sa teda mohlo zdať, že sa v knihe nič poriadne ani nedeje, pravdou je však opak. Rainbow veľmi dobre vie ako na čitateľa a že by s nejakou odfláknutou ľúbostnou zápletkou len tak ľahko neuspela. Aspoň u mňa teda určite nie. Preto oceňujem, že myslela aj na náročnejších čitateľov a svoj príbeh takto pekne doplnila. Celkovo je kniha písaná takým jednoduchým nenáročným štýlom, nič sa príliš nekomplikuje, autorka rieši veci tak ako prídu a jednotlivé pasáže zbytočne nenaťahuje. Ako som už spomínala, maily, ktoré si vymieňajú Beth a Jennifer skvelo oživili typicky písaný príbeh a ešte viac urýchlili čítanie.

"Myšlienka, že je ťažké ťa ľúbiť, je absurdná."

Okrem toho ma milo potešilo, že bol príbeh z Lincolnovej perspektívy. Pri klasických a typických romantických knihách sa nestretávam často s tým, že by rozprávanie príbehu autorka zverila do rúk muža, no podľa mňa je to vždy príjemné osvieženie. Lincoln mi bol od začiatku veľmi sympatický aj keď na niekoho môže pôsobiť príliš sentimentálne a možno trošku depresívne. Beth a Jennifer boli zase jeho presným opakom. Živé, veselé, dokázali sa tešiť aj z počasia alebo hocijakej inej maličkosti. Na ich komunikácii som sa často poriadne smiala, keďže niektoré ich výrazy a hlášky naozaj stáli zato. Konečne som si po dlhej dobe oddýchla pri nejakej ľúbostnej knihe bez toho, že by bola ťahaná do nejakej depresívnej roviny. Navyše, knihy adresované pre dospelých alebo teda pre starších čitateľov, mám radšej práve za to, že je už cítiť tú vyspelosť postáv, už sa odlišujú tým ako riešia jednotlivé situácie a ako sa pozerajú na svet. Práve v tomto prípade bolo skvelo vidieť ako sa Rainbow zmenila a vcítila do tých, pre ktorých príbeh píše. Zo všetkých kníh, ktoré som od nej čítala si ma práve týmto titulom získala najviac a myslím, že sa jej skvelo vydaril. Ako som už spomínala, dlho som nevedela nájsť nejakú takúto dobrú oddychovku, pri ktorej by som sa aj zasmiala aj si občas pri nejakej romantickej scéne trošku povzdychla a uškŕňala sa, no v tomto prípade Rainbow naozaj nesklamala. Ešte na záver by som rada spomenula jednu vec. Na internete možno naďabíte aj na recenzie, ktoré sú negatívnejšie a vyčítajú autorke neaktuálnosť. Ide totiž o to, že príbeh je zasadený do roku 1999, aj napriek tomu, že bola knihy vydaná v origináli v roku 2011. Pravdaže, táto infomácia nie je práve podstatná a verím tomu, že keď sa do príbehu začítate, vôbec vás nebude zaujímať čas, v ktorom sa dej odohráva.

Musím uznať, že som sprvu nemala príliš vysoké očakávania a neverila som tomu, že by táto kniha mohla byť až taká dobrá. Opäť sa ale ukázalo, že prvý dojem môže byť absolútne nesprávny a mňa táto kniha skvelo naštartovala do nového roka.

Recenzovala: Veronika Dedíková