LaPetit – Spolu pri stole

V kuchyni to môže fungovať dokonale!

Koľko z nás má svoj čas zorganizovaný tak efektívne, že pracovný život nevytláča ten súkromný? Ak sa chceme každý večer stretnúť pri spoločnom stole, žiada si to plánovanie, dobrú organizáciu a trochu umu!

Začiatok kuchárskej knihy pôsobí nesmierne sympaticky a mierne apeluje na svoje publikum, aby sa nebálo vyzvať na súboj každodenné povinnosti a popri nich si urobiť čas aj na to, aby sa rodina večer stretla pri stole. Úvodné informácie sú pomerne stručné, no úplne postačujúce a obsahujú bežné poznatky o tom, ako je potrebné pracovať s knihou a čo od nej očakávať.

Receptová časť je rozdelená na osem častí, pričom medze ohraničujúce kapitoly tu predstavujú ročné obdobia. Čitateľ sa tak vyhne nezmyselnému hľadaniu a blúdeniu po stránkach knihy – jednoducho si nalistuje konkrétnu sezónu a bude mať záruku, že všetky suroviny v obchodoch bez problémov zoženie.

„Kniha je rozdelená na 8 vzorových týždňov, ktoré by vám mali poskytnúť dostatok inšpirácie a receptov počas celého roku. Na začiatku vždy nájdete nákupný zoznam so všetkými surovinami, ktoré budete na týždeň potrebovať. Víkendové recepty sú trochu náročnejšie. Veď kedy inokedy si doprajete pomalé raňajky, brunch alebo sa pustíte do výroby domácich cestovín?“

Ku každému receptu tu možno nájsť krátke intro, zoznam potrebných surovín a postup, ktorý je skôr stručnejší, no trefný. Takisto tu možno nájsť údaj o tom, koľko času strávite pri príprave daného receptu a sem-tam je v závere aj tip, ako sa vyhnúť menšej katastrofe, prípadne ako si prácu čo najviac uľahčiť.

Náročnosť receptov je celkom pohyblivá, no dovolím si tvrdiť, že sa pohybuje na hranici začiatočníka až mierne pokročilého. Mnoho receptov síce má nápad, no skúseného kuchára či kuchárku nedokáže ohúriť. Ľudia, ktorí dokážu na počkanie vyčarovať v kuchyni malé a rýchle prekvapenie len s pomocou vlastnej fantázie, tu inšpiráciu nájdu len zriedka, pretože väčšinu „netradičných“ kombinácií vyskúšali úplne sami, bez pomoci kuchárskej knihy.

„Pri nákupe si však dajte záležať na kvalite surovín. V tom som naozaj nekompromisná. Drahé neznamená automaticky kvalitné a opačne, a tak keď objavím niečo nové, vždy preštudujem celú etiketu. Je až ťažko uveriteľné, ako sa v zložení môže líšiť jeden výrobca chleba od iného.“

Farebné fotografie dopĺňajú každý recept, vďaka čomu kuchárska kniha pôsobí ešte pútavejšie a publikum si okamžite vie predstaviť výsledok svojho snaženia. Obrázky sú skutočne krásne, lákavé a nápadité, no je škoda, že kniha nebola vytlačená na kvalitný lesklý papier. Mnohokrát sú totiž fotografie po okrajoch príliš rozostrené, no nie je to vinou kvality fotografie, ale papiera.

LaPetit – Spolu pri stole odporúčam pre tých, ktorí vo svojej kuchyni zaznamenávajú nedostatok fantázie a chuti skúšať aj iné recepty ako tie, ktoré nám servírovali naše mamy či staré mamy. Z viac ako 90tich receptov si vyberie každý typ stravníka – milovníci mäsa, vegetariáni, vegáni, tí, čo obľubujú sladké i slané pokrmy. Štruktúra receptov je navyše vymyslená tak, že je možné prispôsobovať si jednotlivé jedlá podľa vlastného gusta a dotvárať ich podľa vlastnej fantázie. Skúsení kuchári a kuchárky tu veľa inšpirácie nenájdu, ale začiatočníci a mierne pokročilí určite áno.

Recenzovala: Martina Melišková