Čtenářská recenze: Miloš Čermák - Krutopřísné povídky

Kniha Krutopřísné povídky je od českého novináře a spisovatele Miloše Čermáka a její podtitul zní „Lži“ o českých politicích. Velký důraz bych určitě kladl na ty uvozovky, které jsou použity u slova lži. Hodně to vypovídá o tom, v jakém duchu se celá kniha bude nést.

V knize určitě nejde o to, že by bylo přímo dějem nějak naráženo na nějakou politickou aféru, či jinou stinnou minulost nějakého z politiků, kteří v této knize figurují (pod pravými jmény!). Dovolím si říct, že děj jednotlivých příběhů je o ničem. Ano, opravdu nepovažuji uprdnutí Jiřího Paroubka, nebo zmenšení Ivana Langera (což jsou děje dvou z povídek v knize) za nějak silný děj, to se na mě opravdu nezlobte. Ale to určitě není žádné mínus, které bych k této knize napsal. O děj zde totiž nejde.

V jednotlivých povídkách jde o to, aby autor (více či méně skrytě) upozornil na problém a připomenul věci, které se každý den dějí a které nejsou správné - a to nejlépe vtipnou formou. Ona i ta nulová promyšlenost děje tomu dodává něco unikátního, protože to nakonec vyzní ještě lépe. Dám příklad - Jeden z příběhů je o mimozemšťanech, kteří se setkají s Miloše Zemanem. Není to žádné sci-fi, je to jenom vtipné upozornění na problémy, které pan Zeman má, popřípadě měl, když byl aktivní politik. A jak vtipněji upozornit na politika-alkoholika, než do toho zaplést civilizace z jiné planety?

Podtrženo sečteno, máme zde několik velmi vtipných povídek, jejichž děj není to hlavní, oč běží. Tyto povídky jsou plné narážek na problémy dnešního, hlavně politického, světa. Nutno také dodat, že Miloš Čermák je člověk, který jednak umí vtipně psát a druhak, čehož si cením ještě více, se nejspíše nebojí žádného politického tlaku. Všechna jména jsou tedy v knize pravá a nenarazíte na žádné zkomoleniny, ani nic podobného. To jaké také věc, které si velmi vážím. Někdo může tuto knihu považovat za urážlivou, já ji ale považuji za potřebnou pro dnešní svět.

Autorem recenze je Tomáš Pučík