Čtenářská recenze: Miler Zdeněk, Petiška Eduard - Krtek a kalhotky

Příběh o krtkovi a jeho kalhotkách jsem četla už jako malá holka a moc mě proto těší, že vychází i teď a mohu ho číst svému synkovi. Samotný příběh je vlastně velmi jednoduchý. Krteček najde v zemi spoustu krásných předmětů (třeba střípek zrcátka nebo knoflík), ale nemá je kam uložit. Potom uvidí na šňůře viset modré kalhotky s velkými kapsami a zatouží po nich také. Nejdříve neví, kde je sehnat, ale pak náhodou narazí na modře kvetoucí len a ten mu poradí, co má udělat.

Na pestře pomalovaných stránkách se pak před očima dítěte začne rozvíjet půvabný příběh, který nás provede jak pěstováním lnu, tak i výrobou kalhotek. Rodiče budou sice asi muset trochu vysvětlovat, protože kde už dneska uvidíte len nebo třeba tkalcovský stroj, ale stojí to za to. Mimochodem nám tahle knížka pomohla při návštěvě nejednoho muzea, kde stačilo jen příběh lehce připomenout a synek už hned věděl.

Moc se mi líbí i výběr zvířátek. Myška, mravenci nebo žabička patří k těm známějším, které dítě zná nejspíše i z jiných pohádkových knížek. Naopak ne až tak často používaným zvířátkem je například rak, nebo pavouk křižák. Děti se díky tomu učí stále nové a nové věci.

Nádherné jsou i ilustrace Zdeňka Milera. Krom vyprávěného příběhu a zvířátek v něm vystupujících najdete na obrázcích (na rozdíl od mnoha novějších knih) i spoustu dalších živočichů a květin věrně kopírujících své předlohy z české přírody. V květinách na pozadí proto bez obtíží poznáte nejen kopretiny nebo vlčí mák, ale i čekanku, jitrocel nebo orobinec. Na louce poletuje třeba včelička nebo motýl paví očko. Kniha Krtek a kalhotky může proto bez potíží sloužit jako první dětský atlas a díky pevné vazbě ji můžete vzít i s sebou do přírody.

Knížku bych doporučila jak pro úplně malé děti tak i pro ty starší. Mladší čtenáři ocení jednoduchost a krátkost textu, při jehož čtení bez potíží udrží pozornost a starší čtenáři si zase s maminkou nebo tatínkem rádi popovídají o těch ostatních rostlinkách a zvířátkách, která se v knížce objevují. Já i moje děti si čteme v této knížce často. Mají ji dokonce raději než její televizní verzi a určitě se k ní budeme ještě dlouho vracet.

Autorkou recenze je Jana Šrámčíková