Kristina Ohlsson – Pochované klamstvá

Advokát Martin Benner, ktorý má vo svojom živote všetko, po čom túži – vynikajúcu kariéru, ženy, malé dieťa, ale aj vysoké ego – dostane ponuku, ktorá sa neodmieta. Môže získať prípad, ktorý svieti vo svetle reflektorov a ten ho môže vyniesť do nekonečných výšin úspechu. Alebo ho môže úplne potopiť. Problém je ten, že hlavnou podozrivou v prípade päťnásobnej vraždy je žena, ktorá sa k činom priznala, no je mŕtva. Tesne predtým, ako mala byť postavená pred súd, spáchala samovraždu. Nezvestný ostal aj jej malý syn Mio. Vzala ho so sebou? Z väzenia utiekla a počas toho niekoľko hodinového okna nik nevie, kde sa vrahyňa zdržiavala, ani kde ostal syn.

Kristina Ohlsson - Pochované klamstváKristina Ohlsson je politologička. Donedávna zastávala pozíciu príslušníčky  Protiteroristickej jednotky Organizácie pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE). Pracovala v radoch Švédskej bezpečnostnej služby, na ministerstve zahraničných vecí a vo Švédskej akadémii národnej obrany, kde pôsobila ako mladá expertka na konflikty na Blízkom východe a zahraničnú politiku Európskej únie. Kristina žije v Štokholme. Photo: Anna-Lena Ahlström.

Nie je ľahké odhadnúť, akým smerom sa bude príbeh odvíjať, a to je sľubný začiatok. V advokátskej kancelárii sedia advokát Martin Benner a brat zosnulej vrahyne Sary Texasovej. Ten chce očistiť sestrinu pamiatku a tvrdí, že disponuje dôkazmi o jej nevine. Netradičné kriminálne témy dokážu poriadne upútať pozornosť a nebolo to inak ani v tomto prípade.

Napínavým dielikom v príbehu je fakt, že vrahyňa je mŕtva a jej smrť prebehla za neurčitých okolností, z čoho vyplýva, že hlavná protagonistka v príbehu nie je fyzicky prítomná, no zároveň sa celá dejová línia odvíja okolo jej života. Advokát mapuje život Sary, zároveň hlavnú protagonistku opisujú vedľajší aktéri, ktorí spájajú jej život do ucelenej formy.

Otvorenosť deja ponúka čitateľovi zapojiť predstavivosť. Variácie, ktoré prichádzajú do úvahy, autorka šikovne formuje do zaujímavého celku, ktorý začína dávať zmysel. Dieliky, ktoré vytŕčali ako ostne, zapadnú na miesto a otvoria ďalšie tajomné komnaty. Áno, autorka si po celý čas necháva otvorené zadné dvierka pre pokračovanie príbehu, nakoľko sa jedná o dvojdielny kriminálny príbeh. Miestami je preto text zbytočne zdĺhavý a naťahovaný. Do tajomstiev sú primiešavané ďalšie, no neprichádzajú žiadne vysvetlenia. Respektíve, sa niečo prezradí v závere knihy. Čo je alarmujúce, nakoľko ubúdaním strán pribúda otvorených otázok, no nič ďalšie sa neudeje, iba koniec knihy. Otvorený koniec.

Severská krimi, ktorá priniesla do čitateľských vôd opäť niečo nové. Advokát, vyšetrujúci na vlastnú päsť, musí čeliť ľuďom, ktorí hrajú vysokú hru. Rozhodne nebudete mať ani tušenia, ako to s tou vrahyňou Sarou vlastne je. Nie je známy motív vrážd, neexistujú dôkazy, iba priznanie mŕtvej ženy. Pre Martina Bennera je to dosť veľa pádnych dôvodov, aby vstúpil na bojisko. Poháňa ho totiž zvedavosť. O tom, že vstúpil do jamy levovej, nemal ani tušenia.

Kvitujem kapitoly, ktoré neboli ani krátke, ani príliš dlhé a zároveň neboli napísané na preskačku – striedanie dejov. Celistvosť deja, ktorá spočiatku pôsobí chaoticky, no celkom sympaticky, postupne naberá obrysy riešenia celospoločenského problému. Je jasné, že autorka poukazuje na neriešiteľný problém. Ale ktovie, možno to Martin Benner rozlúskne a príde všetkému na koreň. Ak prežije.

Veľmi dobrá krimi kniha. Nároční čitatelia si ju vychutnajú, lebo je čo chutnať. Príbeh je korenený priam chilli korením. Páli, štípe, plameň napätia vzbĺkne v tom momente, keď pochopíte, že náš odvážny advokát sa dostal do nepekných problémov.

Recenzovala: Martina Kušnieriková