Čtenářská recenze: Karel Čapek - Krakatit

Kniha Krakatit byl druhý Čapkův literární počin, se kterým jsem měl tu čest. Opět se v této knize projevuje Čapkův um rozepsat se o jedné maličkosti na několik stran. Na jednu stranu to je velice zajímavé, protože takovým stylem to umí opravdu málokdo, ale na stranu druhou to je někdy až na obtíž.

Opět se zde setkáváme s mnohožánrovostí knihy. Své zastoupení zde má romantika, napětí, sci-fi - prostě od všeho něco. Nejzajímavější mi ale na celé knize přijde to, jaké veliké zvraty se v ní dějí. Je dlouhé období (mnoho stran) klidu, kdy se na povrch dostává spíše žánr poklidnější, nějaká ta romantika a podobně, ale pak bum a vše je jinak. Celý svět jako by se zbláznil, vše je jinak, než se zdálo a hodnoty, které pro lidi v této knize měly nějakou váhu jsou ihned pryč.

Co je také na knize určitě ceněné, že nejenže obsahuje Čapkův brilantní styl psaní, ale také je v ní děj, který je opravdu hoden jména svého autora. Karel Čapek opravdu umí vymyslet takový děj, který vás ohromí, pobaví, dojme, naplní a hlavně - donutí se zamyslet. Opravdu nechápu jak to dokáže, ale napsat normální příběhovou knihu tak, aby odrážela (stále) aktuální stav společnosti, upozornila na problém, donutila nás se zamyslet a přesto všechno splnila klasické nároky na příběhovou knihu, to je opravdové umění.

Hlavní téma je tady krakatit, výbušná látka, jejíž vynálezce nemá moc jasnou budoucnost. Nebo je kniha vlastně o vynálezci? To už záleží na každém z vás. Jasné ale je, že i přes určitou zmatenost vyvolanou neustálým pozměňováním děje, si vás kniha dostane. Sice jí neřadím mezi nejlepší, které kdy byly napsány, ale jako poznání umu Karla Čapka mi to přijde naprosto vhodné.

Máte rádi romantiku? Tato kniha romantická je. Máte rádi napětí? Zamyšlení? Bude vám vyhověno. V této knize najdete opravdu každý žánr.

Autorem recenze je Tomáš Pučík