Koľko toho musí obetovať, aby sa zachránil?

Problémy sa mu začali, keď ho navštívil brat zosnulej vrahyne. Ten chcel, aby očistil jej meno a aby dokázal, že vraždy nespáchala.

Právnik Martin Benner sa rozhodol prípad vziať, no netušil, do akej nekalej hry sa dostal. Keď sa zapletie s mafiánskou organizáciou, verí, že jeho život nemá viac vo vlastných rukách. Už nejde len o očistenie mena, už musí nájsť aj nezvestného štvorročného chlapca. Dôkazov je žalostne málo a času ešte menej. Ohrozená je celá Martinova rodina, v jeho okolí je totiž niekto, kto má pod kontrolou všetky právnikove kroky.

Kristina Ohlsson je politologička. Donedávna zastávala pozíciu príslušníčky Protiteroristickej jednotky Organizácie pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE). Pracovala v radoch Švédskej bezpečnostnej služby, na ministerstve zahraničných vecí a vo Švédskej akadémii národnej obrany, kde pôsobila ako mladá expertka na konflikty na Blízkom východe a zahraničnú politiku Európskej únie. Kristina žije v Štokholme. Photo: Anna-Lena Ahlström.

Klamstvá, ktoré hovoríme, je pokračovaním kriminálneho románu Pochované klamstvá. Autorka jeden ucelený príbeh rozdelila do dvoch dielov. Prvá časť je akýmsi burcovaním čitateľa zostať v strehu a nedočkavo siahnuť po druhom pokračovaní diania s právnikom Martinom Bennerom, jeho nevlastnou dcérou Belle a partnerkou Lucy. Pokým v prvom dieli bola hlavnou nemou aktérkou mŕtva Sara, okolo ktorej sa odohrávalo gro deja, pokračovanie príbehu je situované do diania okolo jej nezvestného syna Mia, ktorého má za úlohu Martin vypátrať.

Na právnika je vyvíjaný enormný tlak zo strán polície i mafiánskej organizácie. Každý požaduje odpovede na svoje otázky, jednotlivo vyžadujú lojalitu a neznesú klamstvá. Avšak práve klamstvá zohrávajú podstatnú rolu v každej sfére deja. Postupne totiž vyplávajú na povrch hriechy z minulosti, ktoré mali ostať pochované tam, kde ich pochovali. Spočiatku nie je jasné kto v príbehu zohráva akú rolu, kto na ktorej strane zákona stojí. Dokonca nie je objasnený ani motív činov odohrávajúcich sa okolo života právnika Martina, ktorému sa bežný život zosypal ako domček z karát.

Autorka siahla po zaužívanej tematike mafiánskych rozbrojov. Zobrala však do úvahy frekventovanosť zvolenej témy a vlastný dej posunula o úroveň vyššie. Mafiánske taktiky preplietla s prostým ľudským faktorom, kedy môže zlyhať jednotlivec a potopí tak všetkých ostatných. Čitateľom nič neuľahčila. Priplietala do deja rôzne ingrediencie, ktoré mali za úlohu sformovať zmätok. Niet sa čo čudovať, keď záverečné vrcholiace odhalenia poodhalia čo-to z charakteru postáv a čitateľa konfrontujú pravdou. I keď je naznačované inak, nejedná sa o príbeh z čias divokého západu, dokonca ani o krviprelievanie. Zakladajúc na ľudskom faktore, a to zlyhaní, autorka vystavala príbeh o smutnom mladom mužovi putujúcom životom, so zdanlivo spokojným žitím, troskotajúc však na vlastných nevyslovených klamstvách.

Čitateľa môže čiastočne deprimovať neustále sa opakujúca hra na mačku a myš. Keby autorka vypustila niekoľko sto stránok deja, nik by to nepostrehol. Zbytočné naťahovanie deja s prísľubom rozuzlenia na ďalšej strane, je vždy na úkor kvality knihy.

Udička, ktorú autorka nahodila v prvej časti dvojdielneho románu bola úspešná, čitateľa dokonale navnadila. Návnada ale nie je tou, ktorou čitateľa nakŕmi v druhej časti. Zdanie navodené v prvom dieli sa v druhom razom zmení na niečo celkom iné. O napätie nie je núdza, hlavný protagonista prechádza vlastným peklom. Nie každý však ostane uspokojený s ukončením príbehu. Čo k tomu dodať. Niekedy možno stačí čítať bez očakávania, aby človek neostal sklamaný.

Recenzovala: Martina Javorková