Čtenářská recenze: Mario Puzo - Kmotr

Knihu “Kmotr” zná asi každý. Nemusel jí zrovna číst, ale minimálně o ní četl, nebo slyšel. I já jsem o ní často slýchával a vždy mi bylo řečeno něco na způsob, že kdo tuto knihu nečetl, jako by ani nebyl mužem/člověkem. To mě od této knihy na opravdu dlouhou dobu odradilo, i když na mě z knihovny stále pokukovala. Získal jsem si k ní takový malý odpor kvůli tomu, jak mi jí každý doporučoval, skoro až vnucoval. Naštěstí jsem se ale jednou přece jenom rozhodl, že jí dám šanci a tím jsem se dostal na stranu těch lidí, kteří jí ostatním stále doporučují.

Kniha je totiž nanejvýše kvalitní. Mario Puzo je bezesporu moc dobrý spisovatel a řekl bych, že období o kterém píše nejenom v této knize mu více než vyhovuje. Hned jak si přečtete prvních pár stran, tak jste vtaženi do děje. Kniha mě okamžitě pohltila a konečně jsem pochopil jak někdo chodí spát pozdě v noci s tím, že “dočte ještě pár stránek a jde spát”.

Ono i téma je pro mnoho lidí atraktivní. Poválečné období mafie v USA, to je prostě lákavé samo od sebe. Koho by ale nedostalo téma, tak toho dostane styl vyprávění, který Mario Puzo používá. Puzo také umí napsat o zločinci tak, že mu vlastně fandíte. A to se knihy “Kmotr” týká opravdu hodně. Čtete o tom, jak jsou lidé mučeni, či zabíjeni na jeho (kmotrův) popud, případně na popud jeho rodiny, ale stejně mu fandíte. Stejně si říkáte, jaký je to sympaťák, a  že je to vlastně hodný člověk. To je vlastnost, kterou u spisovatelů opravdu obdivuji...

Kniha byla dokonce i zfilmována (a film byl také nanejvýš úspěšný), ale musím se zastat názoru, že knižní podoba je knižní podoba. Ne vždy to platí, ale u knihy “Kmotr” určitě  ano. Mám rád ten pocit, když si vybavuji jak to asi vypadaná v domě rodiny Corleonových, jak asi vypadá kmotr, nebo co má na sobě.

Tato kniha je jednoduše legenda.

Autorem recenze je Tomáš Pučík