Keď vášeň zabíja

Psychotrilery patria medzi najobľúbenejšie žánre. Nemyslím si, že preto, že v každom z nás sa skrýva trochu zvrátenosti, ale kvôli konečnému víťazstvu dobra nad zlom a potrestaniu previnilcov. Ide v podstate o drsnú verziu rozprávky pre dospelých.

Vydavateľstvo Ikar prináša mnoho nových autorov a románov, v poslednom čase ma zaujali napr. Náboj či Tichý výkrik. Niektorí autori sa však prekladu ďalších kníh nedočkajú, čo je už druhá strana mince. Anglický spisovateľ M. J. Arlidge k nim však nepatrí. Na koho to slovo padne je už druhou knihou zo série s vyšetrovateľkou Helen Graceovou. Prvou bola Jeden musí z kola von a je mi veľmi ľúto, že som sa k nej nedostal. Nie preto, že by mi unikol zmysel deja v "dvojke", rieši sa tu samostatný prípad, ale ak bola ladená rovnako, iste to bol tiež kvalitný čitateľský zážitok.

"Pod vrecom mu začínalo byť teplo. Zadusí sa? Prinútil sa dýchať o čosi pomalšie. Ak spanikári, začne hyperventilovať a je po všetkom. Vtom ním myklo a telom mu prešla vlna triašky. Na stehne mu pristálo niečo chladné. Niečo ťažké. Kov? Žeby nôž? Pomaly to stúpa vyššie, až k... Zaprel sa a napol všetky svaly. Vtedy už vedel, že sa začína súboj na život a na smrť. Vykríkol, ako sa dalo. Lenže páska držala. Putá nepovolili."

Helen Graceová sa ešte nespamätala z predošlého prípadu, ktorý sa týkal jej najbližšej rodiny, a už sa potýka s ďalším brutálnym zločinom. Podľa všetkého v oblasti Southamptonu vyčíňa vraždiaca prostitútka. Jej klienti namiesto rozkoše zažívajú krušné chvíle plné mučenia. Krutá žena sa noc čo noc vyžíva utrpení svojich klientov a verejne im ničí povesť. Zakaždým im vyreže srdce a doručí ho ich príbuzným či spolupracovníkom. Médiá prepierajú ich život, čo má dopad aj na pozostalých. Helen sa tak musí potýkať nielen s besniacou vrahyňou, ale aj všetečnou novinárkou, ktorá nedbá na dôsledky a dravo ide po bombastickom článku. Navyše sa do služby po rekonvalescencii vracia aj Helenina kolegyňa Charlie, odhodlaná dokázať tímu i sama sebe, že je schopnou policajtkou. Jej snaha sa ukáže najprv ako mylná, keď zatkne šéfku klanu profitujúceho z prostitúcie a distribúcie drog. Odpovede na otázky sa možno skrývajú na internetovom fóre, no vyšetrovatelia musia vynaložiť všetko úsilie, pretože neznáma žena túžiaca po pomste sa nedá zastaviť len tak ľahko...

"Výkrik. Neskutočne dlhý a zúfalý. Nasledovalo trieskanie dverami a splašený dupot na schodoch - hotový blázinec. Charlie vyskočila a rútila sa hore. Zahla za roh a zrazila sa s vydesenou prostitútkou. Vyrazilo jej dych, zato ženská ziapala. Pokračovala po schodoch, míňala ďalšie vydesené tváre a snažila sa nadýchnuť. Až na najvyššom poschodí prekvapená zistila, že má na sebe krv. Krik vychádzal z poslednej izby napravo... Na posteli ležal zakrvavený muž. Hruď mal otvorenú a pulzovalo v nej srdce. Vtom jej to došlo. Zrazila sa s vrahyňou, ktorá utekala z miesta činu..."

Na koho to slovo padne je podľa mňa jeden z najvydarenejších psychotrilerov, ktoré boli v poslednom čase preložené do slovenčiny. Už od začiatku dej pekne napreduje. Vidno, že M. J. Arlidge má skúsenosti s televíznou tvorbou, snaží sa neustále udržiavať čitateľovu pozornosť, budovať napätie. Využíva pri tom krátke kapitoly, ktoré len zvýrazňujú dynamiku a predstavu filmového strihu. Helen je síce trochu klišéovitá postava v tom, že má ťažkú minulosť, s ktorou sa musí vyrovnať, ale našťastie to nie je stále predhadzované na oči. Bude vám sympatická so všetkými chybami, rovnako ako ostatní členovia tímu. Autor sa snaží v rozumnej miere priblížiť každého z nich. Svet prostitúcie je zobrazený drsne, ale takisto nie samoúčelne. Pád na dno má rôzne príčiny i dôsledky, čoho dôkazom je aj hlavná páchateľka. Séria s Helen Graceovou má už šesť dielov a ja pevne dúfam, že Ikar bude spokojný s predajom prvých dvoch natoľko, že siahne aj po tých ďalších. Takže neváhajte!