Každý príbeh má dve strany: Iba jeden rok z jeho pohľadu. (Gayle Formanová RC)

"Dva oceány medzi nami. A stále to nie je dosť. "

Kniha Iba jeden deň rozprávala príbeh mladej Allyson, ktorá sa na jeden deň vzdala svojho bežného ja a strávila ho s charizmatickým Holanďanom Willemom. Avšak tí, ktorí knihu čítali, dobre vedia čo potom dni nasledovalo a my sme zostali v nevedomosti celý jeden rok, kým Allyson hľadala Willema aj samú seba. Kniha Iba jeden rok rozpráva ten istý príbeh, no tento krát očami samotného Willema. Willem sa zobúdza v nemocnici bez toho, aby si dokázal vybaviť, ako s tam vôbec dostal. Samozrejme, každou hodinou je to preňho jasnejšie a uvedomuje si, že Lulu ho tam niekde sama a v neznámom meste čaká. Avšak po hodinách pátrania musí smutne skonštatovať, že Američanka sa vyparila a jemu zastali iba spomienky a jej hodinky na zápästí. A tak sa vracia domov do Holandska, na miesto, ktoré už ani nechce nazývať domovom a tri roky sa mu vyhýbal najviac ako to šlo. No a tak sa z mladého, pouličného herca stáva cestovateľ, ktorý hľadá odpovede a Lulu, stretáva nových ľudí a kultúry, vyjasňuje si stará spory vo svojich cestách, myšlienkach, vzťahoch. kniha Iba jeden rok je podobná ako Iba jeden deň, pretože obaja hľadajú samých seba a aj toho druhého, ale je aj na míle vzdialená- pretože každý z nich hľadá inou cestou. Nakoniec sa nájdu a nepomôžem nik iný, ako majster Williem Shakespeare, ktorý ich aj spojil. A možno je to iba náhoda vesmíru.

"Pochybnosť je súčasťou hľadania. Rovnako ako viera."

Počas knihy Iba jeden deň sme nemali veľkú možnosť Willema spoznať, keďže sa objavil iba v prvých kapitolách knihy, no je samozrejme, že v tejto knihe budeme mať možností až-až. Hneď na začiatku musím povedať, že Willem ma dosť prekvapil. Neviem, čo som presne očakávala...Zrejme jedného z tých dokonalých mužských hrdinov, ktorí nemyslia na nič iné, ako len znova stretnúť svoju lásku a nič iné ich trápiť nebude. Možno je to preto, lebo takmer 80% (a to si myslím že som ešte dala málo) knižných hrdinov je takýchto. Ale to by samozrejme nebola Gayle Formanová, ak by Willem takýto bol. Rovnako ako Allyson, bol reálny a keby ste mohli len pohľadom zistili všetko o náhodnom okoloidúcom, zistili by ste, že niekto taký prejde okolo vás na ceste do školy/ práce. Samozrejme, nebude mať toľko precestované ako Willem, ale možno ho budú trápiť rovnaké veci. Teda...Hlavnou myšlienkou tohto obkecu je, že Willem je ako normálny a hlavne reálny človek, ktorý robí chyby a snaží sa prežiť najlepšie ako sa dá a veriť v to, čo sa nám dá v daný moment najlepšie. Nebudem klamať, že ma jeho aféry neštvali a nechcela som naňho nakričať, ale pár strán neskôr som mu chcela pomôcť v jeho hľadaní. Myšlienky na minulosť, či budúcnosť trápia zrejme každého z nás a ani Willem sa im nevyhol. Hlavne keď hľadal dievča z jeho minulosti a musel sa vrátiť do rodného mesta, či stretávať ľudí z jeho minulosti.

"Nechať ľudí, aby si vytvorili unáhlený záver, je niekedy jednoduchšie ako vysvetľovaťzložitú pravdu.“

Vedľajšie postavy nebudú mať určite žiaden dlhý opis, keďže ich bolo zrejme ešte viac ako v Iba jeden deň, a to som si myslela, že viac ich nebude. Povedala by som, že najdôležitejšia vedľajšia postava bola Willemová matka, ku ktorej si musel Willem prejsť dlhú cestu. (A to myslím tú citovú aj keď cesta do Indie bola dlhá) Občas som sa sama seba pýtala...toto je akože NAOZAJ matka?  Ale potom som videla tu podobu medzi nimi dvoma a bolo mi jasné že áno, ona je určite jeho matka. Za zmienku patrí aj jeho najlepší priateľ Brodjee, ktorý mi prišiel ako tá pohodová postava príbehu, ktorú by mala každá kniha mať na odľahčenie príbehu. Aj keď treba uznať, že občas sa tam mihla aj iná postava s podobným charakterom. Ako som spomenula Willem si počas toho roku zobral do postele nejednu spoločnosť (viem, že je to normálne, ale ááááá Willem vtedy si ma tak štval!). V príbehu spoznávame aj ďalšie postavy..to je samozrejmé, keďže Willem neustále cestuje, no naozaj mi ich prišlo veľa a ja si pamätám hlavne tieto. (no ešte tam bola milá slečna Kate (alebo už bola paní?!), ktorá Willema podporovala takže sa mi ta ženská páči!)A určite sa na konci (áno až na konci!)  objavila Lulu. To je asi všetko, čo by som povedala k vedľajším postavám.

"Aká je definícia šialenstva? Robiťrovnakú vec znovu a znovu a očakávať iné výsledky."

O tom, že milujem tu ryšavú spisovateľku vám zrejme hovoriť nemusím. Na to ste určite mohli prísť z mojich recenzií na knihu Iba jeden deň, či Ak zostanem (aj keď tá nie je nič moc :D Jedna z prvých...brrr) Knihy od Gayle vždycky nesú peknú kôpku krásnych myšlienok a vytvárajú krásny príbeh, ktorý vás chytí za srdce (teda čo sa týka 85% čitateľov jej kníh (zas číslo od veci) :D) Píše pekným a plynulým spôsobom a pokiaľ nie ste moc rušený dokážete sa veľmi ľahko zažrať do deju a pustiť knihu až po poslednej vete knihy. Je pravda, že kniha Iba jeden rok mala podľa mňa viac nudnejších pasáži ako iné knihy od tejto spisovateľky, no aj tak si myslím že jej to na kvalite veľmi neubralo. Skôr ma naštval ten koniec. Áno, bol to koniec v aký som dúfala, ale taktiež som dúfala že sa v tejto knihe dozviem lepšie, ako to prebiehalo potom, ako Allyson Willema našla. To však neprišlo a to je podľa mňa jediná vec, čo ma tejto knihe sklamala. Je pravda, že som si prečítala jednu recenziu plnú spoilerov a čakala som, že ma na knihe nič prekvapí ale to som sa mýlila...A to asi preto, lebo do tej recenzie napísal niekto úplne iné prerozprávanie príbehu (vymyslel si ho), takže asi tak :D. Knihe nechýba to malé dobrodružstvo, kvapka emócii a naozaj malinka kvapka romantiky- čo sa čudujem...romantika bola potlačená, ale mne sa to páčilo...tlieskam Gayle !

"Láska nie je niečo, čo chrániš. Je to niečo, čo riskuješ. "

Takže, ako ste si asi z mojej recenzie vyvodili, tak vás kniha nesklame. Ak ste ešte náhodou nesiahli po prvom diele, tak to všetkými prstami ktorými mám (je ich 25! :D) odporúčam po oboch knihách siahnuť a prečítať si ich. Gayle Formanová si čitateľa chytí jej štýlom písania a hlavne krásnymi myšlienkami, ktoré jej knihy majú. Cestovanie, reálne postavy, menšie dobrodružstvo, či romantika. Knihy Gayle formanovej. Ako som povedala ten koniec a niekoľko nudných pasáži ma trošku naštvalo, preto sťahujem pol obláčika J-Mara

,,A niečo mi hovorí, že ak je to dôležité, možno, že by to nemalo byť jednoduché."

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu IKAR a knihu si môže kúpiť TU

Hodnotenie: **** a pol