Karen M. McManusová - Nechaj si to pre seba

Nie je to tak dávno, čo u nás vyšla kniha Jeden z nás klame. Milá oddychovka, ktorá rozhodne zaujala čitateľov, si získala aj moju pozornosť. Keď som sa dozvedela, že sa od autorky dočkáme aj ďalšej knihy, veľmi som sa potešila a bola som zvedavá, čo prinesie.

Oceňujem, že sa pri tejto knižke ponechala podobne ladená obálka, ako bola pri titule Jeden z nás klame, pretože aj mne to poľahky umožnilo identifikovať tento titul. A aké sú moje dojmy po jeho prečítaní?

"Spomínaš si na vraždolandiu, pincezná?

Ja áno."

Tajomstvá, tajomstvá a opäť raz tajomstvá - práve tie sú hlavnou dominantnou príbehu. Ellery sa má presťahovať do mestečka, ktoré preslávili vraždy. Vôbec z tejto myšlienky nie je nadšená (kto by aj bol) a tobôž netúži stať sa stredobodom pozornosti práve kvôli tomu, že jednou zo zabitých bola aj jej teta. Malé mestečko ukrýva veľa tajomstiev a vyzerá to tak, že niekto sa opäť chystá vraždiť. Po celý čas som len tápala, kto by to asi mohol byť, hľadala som rôzne náznaky a musím uznať, že sa Karen mimoriadne darilo držať ma v strehu. Akonáhle sa jedno tajomstvo odhalilo, prišlo ďalšie a ďalšie. Zo začiatku som mala pocit, že sa autorka o niečo pomalšie rozbieha a že si necháva ako keby priestor, aby na našu pozornosť naozaj zaútočila. Zhruba od polovice sa už dej poriadne rozbehol a záver sa odohral až príliš rýchlo. Stagnácia na začiatku mohla mať viac prvkov dynamizmu z konca knihy. Bolo by klamstvo, keby som tvrdila, že záver knihy nebol vykreslený perfektne a do posledných chvíľ som naozaj netušila, kto je za všetkými tými zverstvami. Kriminálky zväčša pozerám len v televízii a tomuto žánru sa v knižnom svete vyhýbam. O to viac som bola prekvapená, ako veľmi ma chytil a že by som mu mala dať v budúcnosti ešte väčšiu šancu. Určite za to môže aj Karen, ktorá má veľmi ľahký, jednoduchý, dobre čitateľný štýl. Nepoužíva zbytočne dlhé vetné konštrukcie, ktoré vás unudia k smrti a skôr sa snaží využívať priamu reč namiesto dlhých a častokrát zbytočných opisov.

"Čo má ta lubom?

Čoskoro to zistím.

Vydrž."

Osobitnú pozornosť si zaslúžia aj postavy, ktoré sú mimoriadne silným článkom príbehu. Pozornosť dostala každá z nich, každá prispela do deja, či už väčšou alebo menšou zložkou, každá mala svoj vlastný, vycibrený charakter. Oceňujem, že popri Ellery dostali pomerne široký priestor a nebol celý dej zameraný len na ňu. Tak isto ma celkom zaujalo aj stredoškolské prostredie. Aj napriek tomu, že sa skôr sústreďujem na vysokoškolské, predsa len som aj v tomto našla isté čaro. Bolo presne také ,v dobrom slova zmysle, klišoidné, ako vo všetkých tých romantických amerických filmoch - školské plesy, kráľovné školy, menej obľúbení outsideri, šprti,... Všetky tieto prvky ešte viac umocnili atmosféru príbehu a vtiahli ma do diania.

Nebyť pomaly sa rozbiehajúceho začiatku, dala by som knihe aj plné hodnotenie. Aj napriek tomu, že sa nejedná o prelomové kriminalistické dielo, predsa len bola kniha napísaná naozaj dobre a získala si ma. Viacero pasáži mi vyrazilo dych a užila som si ich. Pokiaľ máte chuť na príjemnú, ale zároveň napínavú oddychovku s dramatickým nádychom, rozhodne siahnite po tomto titule.

Recenzovala: Veronika Dedíková