Jonas Jonasson - Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol

Je 2. mája 2005 a Allan Karlsson práve dovŕšil krásnych 100 rokov. Teda boli by krásne, keby netvrdol v starobinci. A tak pár minút pred svojou veľkou oslavou vylezie cez okno a vydá sa do sveta s niekoľkými našetrenými švédskymi korunami a vo svojich cikacích papučiach (netešte sa, neprezradím, prečo sa volajú cikacie, to si prečítajte sami). Allanov útek je už od začiatku veľmi neobvyklý a všetko sa ešte viac zamotá, keď chtiac-nechtiac ukradne kufor plný peňazí členovi kriminálneho gangu.

A takto sa začína odvíjať príbeh starého muža s mladým duchom. Allan na svojom úteku stretáva tie najrôznejšie osoby - od zlodeja, cez chovateľku slona až po samotného vodcu gangu Never Again. Niektorí mu pomôžu (samozrejme, za určitý podiel z kufríka), niektorí ho chcú zniesť zo sveta a pri niektorých to nie je celkom jasné. K tomu všetkému má Allanova skupinka na krku aj políciu, ktorá ich postupne obviní z troch vrážd.

Medzitým nás niektoré kapitoly zavedú do Allanovej minulosti - od detstva až po súčasnosť. A verte, budete ohromení jeho zážitkami, stretnutiami a priateľstvami s významnými politickými osobnosťami (aby ste mali predstavu, tak tu hovoríme o takých osobnostiach ako Churchill, Stalin, Mao Ce Tung, Truman atď.). Zároveň sa presúvame z jedného kontinentu na druhý, z jednej šlamastiky do druhej, no akoby zázrakom, Allanove kontakty siahajú hádam všade a vždy sa mu na poslednú chvíľu podarí zo všetkého vyviaznuť.

Od severských autorov (Waltari, Paasilinna) som už zopár kníh prečítala, takže som si myslela, že sa ako-tak v ich tvorbe vyznám a až tak ma Jonasson nedokáže prekvapiť. Mýlila som sa. Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol má nielen pozoruhodný a pútavý názov, ale aj skvelý a jedinečný príbeh. Starček Allan je úžasne rozporuplný - javí sa ako prostý a neinteligentný sedliak (netají sa tým a hrdo priznáva, že do školy chodil len 3 roky), ale má v sebe neskutočný dôvtip a stojí pri ňom Šťastena s celou armádou strážnych anjelov.

""Ako vysvetlíte že keď sa drezina našla, vykazovala stopy po mŕtvole?"

"Nie som mŕtvy, ešte nie, ale som strašne starý...Môže sa zápach mŕtvoly objaviť predčasne?"

Pokúsiť sa pochopiť jeho výčiny je veľmi ťažké a pochopiť ich priam nemožné. No jeho zážitky sú také absurdné, nereálne a odporujúce zdravému rozumu až dospejete do bodu, kedy sa pristihnete, že uvažujete nad tým, či sa to tak náhodou predsa len nemohlo stať. Prečo by nemohol jeden jediný bezvýznamný Švéd ovplyvniť všetky významné historické udalosti 20. storočia? Nemožné? Ktovie. Jonas Jonasson skĺbil všetky udalosti a postavy tak dokonale a vtipne, že v jeho podaní je možné naozaj všetko.

A keď už spomínam vtip, tak ten je tiež dôležitým prvkom tohto príbehu. Od cikacích papúč, cez slonicu Sonju až po záverečné ohromne vymyslené klamstvo sa knihou nesie ovzdušie humoru - a ten nešetrí ani politiku, ani políciu, ani zvieratá či obyčajných ľudí. Ja som sa pri čítaní schuti smiala a keby sa dejiny v škole vyučovali takýmto spôsobom, určite by som si z dejepisu pamätala oveľa viac.

Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol by som zaradila k povinnému čítaniu. Bez výnimky pre každého (kto má aspoň 17 rokov, ale to je len orientačné, lebo obávam sa, že mladšie ročníky si k nej pozitívny vzťah ešte nedokážu vytvoriť). Je to príbeh jedného neobyčajného života naprieč kontinentmi a dejinami okorenený úžasnou dávkou humoru.

Celkové hodnotenie: *****

ĎAKUJEM VYDAVATEĽSTVU Ikar ZA POSKYTNUTIE RECENZNÉHO VÝTLAČKU!

Knihu si môžete zakúpiť na stránke bux.sk priamo TU.