Jonas Jonasson - Analfabetka, ktorá vedela počítať

Po storočnom starčekovi Allanovi Karlssonovi prichádza analfabetka Nombeko Mayeki. Obyčajná, nevzdelaná slúžka z južnej Afriky s mimoriadnym talentom na matematiku. Nombeko začína svoju "kariéru" ako pracovníčka a neskôr šéfka latrínovej organizácie.

Život ju však zaveje k inžinierovi-alkoholikovi a k atómovým bombám. Jednu z nich - ktorá pôvodne ani nemala existovať - potom Nombeko nedobrovoľne vláči so sebou naprieč Švédskom. Pomoc nájde u dvojčiat Holger 1 a Holger 2, troch Číňaniek a jednej mrzutej revolucionárky.

Čakanie na Analfabetku, ktorá vedela počítať vo mne vzbudzovalo pocit nadšenia i obavy. Po Storočnom starčekovi... som prirodzene očakávala podobne výbornú knihu, no zároveň som sa bála, či autor nebude kopírovať sám seba. Koncept tejto knihy sa ponáša na ten predchádzajúci - zdanlivo všedná, no dôvtipná hlavná postava, ktorá sa počas svojho živote dostane do najrôznejších kútov sveta a stretne sa s najrôznejšími svetoznámymi osobami, satira politiky, inteligentný humor, absurdné situácie, neuveriteľné a nečakané zvraty. Napriek tejto podobnosti (alebo práve kvôli nej) tu nie je núdza o originalitu, nové prostredie (južná Afrika, Švédsko) či vtipné situácie.

Nombeko sa správa nenútene, efektívne a veľmi múdro rieši problémy, ktoré sa jej postavia do cesty a dychtí po vedomostiach, nikdy sa neprestáva učiť. Dvojčatá Holger 1 a Holger 2 predstavujú dokonalé protiklady - kým jeden je prvotriedny blbec, ten druhý je veľmi rozumný. Táto ústredná trojica hlavných postáv je výborná, skvele sa dopĺňajú, konflikty medzi nimi sú na spadnutie a ich riešenia sú dôvtipné a plné nečakaných náhod a zvratov.

Jonas Jonasson a jeho humor - to je kapitola samo o sebe. Opäť balansuje na hranici reálnosti, no opäť sú tie situácie, stretnutia či životné príbehy tak absurdné, až sa stanú reálnymi. Hoci mi zdravý rozum našepkával úplný opak, predsa som autorovi verila každé jedno slovo. Každá jeho postava vyznieva vtipne. Je jedno, aký ťažký osud ich sprevádza, Jonasson opisuje ich život s nadhľadom a iróniou. A určite vás neukráti ani o jeden zaujímavý životopis, pretože zo života každej jednej postavy sa dozviete aspoň tie najdôležitejšie, najprelomovejšie a najhumornejšie udalosti.

Jonas Jonasson a politika - to je ďalšia samostatná kapitola. Politické machinácie 20. storočia sú veľmi zložité a zaujímajú asi málo bežných čitateľov. V Analfabetke, ktorá vedela počítať sa od 70.-tych rokov postupne presunieme do 21. storočia. Sprevádzajú nás politické dejiny južnej Afriky, Izraela a predovšetkým Švédka ako kráľovstva. A znovu sa stretávame s panovníkmi, ako sme ich zatiaľ nepoznali - ako s ľuďmi z mäsa a krvi, so starosťami i radosťami. Zápletka s odcudzenou bombou je zase tak výborne spracovaná a podaná, že nie je ťažké uveriť tomu, že to všetko sa naozaj mohlo stať.

Analfabetka, ktorá vedela počítať ma presvedčila o tom, že Jonas Jonasson je výnimočný spisovateľ s talentom spracovať akúkoľvek tému do takej absurdnej podoby až budem mať pocit, že je to skutočnosť.

Celkové hodnotenie: *****

Recenzoval: Catty