Jo Plattová - Život hore nohami

Občas sa stane, že sa hviezdy nachádzajú v takej konštelácii, že sa čitateľovi dostane do rúk určitá kniha v tej správnej chvíli. Myslím si, že presne to sa stalo so mnou a s knihou Život hore nohami. Po letných dňoch prišla akási otupenosť, povinností však neubúdalo, k tomu sa pridala aj škola, a tak som netúžila po ničom inom, len po knihe, nad ktorou nemusím rozmýšľať, len nechať plynúť dej a občas sa pri nej aj pobaviť. Moje prianie bolo splnené.

Rosalind opustil ženích priamo pred oltárom a ona sa s tým doteraz nedokázala vyrovnať. Ešte šťastie, že našla takých skvelých priateľov - Joan, George, Andrew - a prácu v kníhkupectve. To jej veľmi pomáha dostať sa cez toto depresívne obdobie. A, samozrejme, aj bradatý sused Daniel. Rosalind je napohľad normálna mladá žena, ktorá prekonáva ťažké obdobie. Rôzne náhody však zapríčinia, že každý jej čin nakoniec skončí ako jedno veľké zahanbujúce fiasko - napríklad pátranie po čudných zvukoch zo záhrady skončí tým, že si jej susedia myslia, že ich tajne špehuje spoza živého plota.

Do nešťastných situácií sa Ros dostáva aj vďaka svojmu ostrému jazyku. Ešte šťastie, že ostatné postavy - hlavne sused - jej nie sú nič dlžné a v slovných súbojoch za ňou nezaostávajú. Veľmi sympatická bola aj staršia excentrická Joan, ktorá asi nikdy celkom nedospela. No je veľmi vnímavá a svojím vlastným spôsobom dokáže naozaj dobre poradiť a potešiť ostatných. Najviac sa mi páčilo to, že som sa o žiadnu z postáv nemusela strachovať. Samozrejme, znamená to, že som si k nim nevytvorila hlbší vzťah, ale v tomto prípade mi to vôbec nevadilo. Nechcela som žiadnu drámu, žiadne srdcervúce životné peripetie, iba príjemný príbeh, kde sa pomaly všetko na dobré obráti.

Pravdou je, že mnohé udalosti a zistenia sú predvídateľné, no na druhej strane sa ich autorka ani nesnaží výraznejšie ututlávať a to, čo sami zistíte, o pár kapitol ďalej sa dozviete aj od samotných hlavných aktérov. Bála som sa, že na pohľad jasné veci autorka odhalí až na konci príbehu a som rada, že to urobila oveľa skôr. Čím ďalej rozmýšľam nad dejom, tým viac sa utvrdzujem v tom, že príjemný príbeh nepotrebuje nejakú extra dojemnú/tragickú/záhadnú/doplňte-ďalší-prívlastok zápletku. Život hore nohami je v podstate obyčajná kniha zo života, o bežných ľuďoch a ich bežných problémoch (aj keď opustenie nevesty pred oltárom asi nie je také bežné, ale stáva sa).

Asi nebudete bez dychu otáčať jednu stránku za druhou a už takmer od začiatku zistíte, ako sa to celé skončí. A kým toto mi väčšinou v knihách vadí, tentokrát som si túto jednoduchosť užila. Nemusela som rozmýšľať nad odhalením páchateľa (ako pri detektívnych románoch), nemusela som sa do seba zahĺbiť (ako pri filozofických románoch), nemusela som vyplakať more sĺz (ako pri osudových romantických románoch) a nemusela som ani prekonávať pocity frustrácie, nespravodlivosti či dojatia (ako pri tragických skutočných príbehoch). Život hore nohami odporúčam ako milý príbeh zo života na obdobia, kedy si pri knihe chcete skutočne iba oddýchnuť. Nič viac a nič menej.

Hodnotenie: ****

Recenzoval: Catty