Jo Nesbø – Nôž

Zobudí sa a celkom nachápe kde sa nachádza a čo robil posledných pár hodín. Ľahko však môže dedukovať, nakoľko posledné dni trávi podobným spôsobom, že bol opäť v alkoholickom opojení, s myšlienkami opantanými túžbou zpo nej. Rachel ho totiž opustila. Vyhodila z domu a zatvorila za ním.

Jo Nesbø (1960) je súčasným, veľmi úspešným nórskym spisovateľom, ale aj hudobníkom, no pôvodným povolaním je ekonóm a finančný analytik. Za svoje kriminálne romány získal množstvo literárnych ocenení. Patrí medzi najprekladanejších autorov súčasnosti. Jeho knihy vyšli v 50 jazykoch, predal viac než 30 miliónov výtlačkov. Vo svete aj u nás si získal čitateľov sériou krimipríbehov so svojráznym inšpektorom Harrym Holem. Nôž je dvanástou knihou s kultovým kriminalistom. Photo: Alexander Widding.

No prečo má na svojom oblečení krv a v hlave prázdne okno? Večer strávil v prítomnosti nejakej ženy, s alkoholom to zrejme prehnal, zaspal a zobudil sa v tomto stave. To je možné vysvetlenie. Niečo mu však uniká. Nejaký detail, ktorý mu prebehol mysľou a zanechal po sebe hmlistý obraz niečoho nepopisateľného.

Harry Hole sa dostal do svojej nezávideniahodnej situácie vlastnou vinou. Jeden chybný krok a ten mu zmenil celý doterajší život. Bol oboznámený s podmienkami od Rachel – žiaden alkohol. Ona má dostatok dôvodov nemať v láske alkoholikov. Bol si vedomý, že keď poruší dohodu, môže ju stratiť? Neurobil by to, keby vedel, aký devastačný koniec nastane jeho konaním? Jeho nestabilná osobnosť ho zrádzala po celý život. Psychológovia zhodnotili, že je ovplyvnený smrťou svojej matky. A teraz toto – sám v posteli, zakrvavený, zmätený.

Jo Nesbø svojho hlavného protagonistu vrátil na miesto, kde mu bolo počas celej série najlepšie. Do samoty, do opojenia alkoholom, do deprimujúcej atmosféry vraždenia, strachu a smrti. Čitateľ môže namietať, že outsider na okraji spoločnosti vzbudzuje antirešpekt, no Harry Hole – a ten kto ho pozná už vie -, práve v takomto prostredí podáva najlepší výkon. Je špecialistom na vrahov, dokáže čítať ľudí okolo seba, prejavuje im nedôveru, sám sa nepretvaruje a svojou úprimnosťou od seba odháňa aj tých, ktorí by boli radi jeho priateľmi. Najlepšie mu je samému. Respektíve, doteraz mu tak bolo najlepšie. Kým nespoznal Rachel. Trvalo kým ju získal, no teraz ju stratil. Definitívne.

Autor svojho hlavného hrdinu tentokrát nešetril. Harry Hole bude musieť siahnuť na dno vlastných síl, aby odhalil pravdu. Obvinenie z vraždy, ktoré sa mu ovíja okolo krku len dokazuje autorovo odhodlanie dohnať čitateľa do abstraktného strachu o svojho obľúbenca. Je otázne čo presne spôsobuje tento jav, no stáva sa, že čím zápornejšie hlavný protagonista v knihách pôsobí, tým väčšie sypmatie získava. Nikoho akoby nezaujímal šťastný človek so zdravým egom, pevne stojaci v spoločnosti. Taký zrejme nemá čo priniesť do budúcich knižných titulov na pokračovanie. Pretože, povedzme si pravdu, problematický človek inklinuje k zapeklitým situáciám a práve tie sú lákavou návnadou pre čitateľa.

Netreba sa preľaknúť hrúbky knihy, stránky sú písané veľmi napínavo, autor vie presne, ako má svojho čitateľa udržať v strehu. Popri primárnej dejovej línii, v ktorej zohráva hlavnú rolu obvinenie z vraždy a pátranie po príčinách zločinu, sme svedkami návratu zločinca menom Svein Finne, ktorý baží po pomste. Je ostrieľaným sedemdesiatnikom, práve prepusteným z väzenia, s ešte väčšími pohnútkami k ubližovaniu ženám a rozsievaniu svojho potomstva. Nič netušiaci Harry Hole nemá ani tušenie, čo preňho autor pripravil. Keby len tušil, že svoje činy oľutuje, nikdy by ich neurobil. No ako už býva zvykom u tohto nevyspytateľného chlapa, začne vyšetrovať na vlastnú päsť, spojí nespojiteľné, vyhľadá nevyhľadateľné a nôž zadosťučinenia zabodne tak hlboko, ako len bude vládať – to je Harry Hole. A kto je Jo Nesbø? Ten, ktorý čitateľom spôsobí svojím brilantným písaním niekoľko šokov. Zvraty sa budú diať so železnou pravidelnosťou a vedzte, že nikdy to nie je tak, ako to vyzerá! V tom je autor najlepší, navádzať smerom, kde tuší, že vás rozruší a potom šokuje.

Nie je nutné, aby čitateľ prečítal predchádzajúce autorove tituly, aby zažil čitateľskú extázu pri tomto titule NÔŽ. Som však toho názoru, že predchádzajúce tituly navodia presne ten žiadaný feeling, aby čitateľ zažil spomínanú čitateľskú extázu. Toto nie je kniha, s ktorou by mal čitateľ začínať, keď chce začať čítať Jo Nesba. Toto je kniha, ktorá je vyvrcholením života Harryho Holeho a správne to pochopí len ten, kto čítal predchádzajúce tituly vypovedajúce niečo viac o Harryho živote. Môj tip na začiatok čítania autorovej tvorby je SNEHULIAK.

Recenzovala: Martina Kušnieriková