Jessica Treadwayová - Menivé oko

Pravda niekedy bolí, no poznať ju je nevyhnutné. Ako dlho dokáže žiť človek v sebaklame?

Hanna má dve dcéry. Obidve sú úplne odlišné. Jej mladšia dcéra, Dawn, má psychické problémy už od mala, pretože sa jej deti posmievali kvôli jej chorobe. Nemá kamarátov - nikdy nemala. Všetci si z nej robili iba žarty. Preto je pre rodičov veľmi zvláštne, keď im oznámi, že si našla priateľa Ruda. Sú podozrievaví, no privítajú ho v rodine. Ale niekedy je lepšie dať na šiesty zmysel. Rud ich totižto napadne. Otca zabije a mamu nechá s ťažkými poraneniami, ktoré ovplyvnia jej život natrvalo. Dcéra sa však svojho priateľa snaží obhajovať za každú cenu. Aj za cenu, že sa dobrý vzťah matky a dcéry nenapraviteľne pokazí...

Keď som zistila, že vychádza nový psychotriler, veľmi som sa potešila. Anotácia sľubovala kvalitné čítanie a príbeh sa mi javil ako zaujímavý. Vedela som, že toto bude niečo pre mňa. Prvý pohľad neklamal a knihu som "hltala".

Stále som v nej však hľadala niečo, čo tam ani nebolo. Spriadala som všakovaké teórie a čakala som, že budem mať pravdu. Úplne som zabudla, že dielo nie je detektívka a musím to aj tak hodnotiť. Snažila som sa viac sústrediť na psychiku postáv, no nejako sa to nedalo uskutočniť - stále som skončila pri menách podozrivých. Štýl písania ma veľmi miatol. Bolo to také tajomné, že som pátrala po vrahovi aj keď tam už dávno bol.

Spisovateľka nás zaviedla do minulosti postáv a ja som tieto časti milovala, pretože som sa o nich kadečo dozvedela. Jej opisy som si vychutnávala, lebo ich dokázala povýšiť na umenie a vôbec mi neprekážali - vyhľadávala som ich - a to je už čo povedať. Je známe, že ja potrebujem v knihe nájsť napätie a opisy z duše nenávidím, pretože ma brzdia v čítaní a najradšej by som všetky vyčiarkla. Teraz tomu tak nebolo... Zistila som, že aj tie sa dajú napísať zaujímavo.

Rozprávačkou bola Hanna, ktorá prežila masakru, no na nič si nespomína. Čitateľ pozná iba útržky, ktoré sa hlavnej postave vynárajú, ale nevie si ich spojiť dokopy. Hanna trpí stratou pamäti, no všetko sa jej začne rozjasňovať. Musí si pripustiť pravdu a nezatvárať pred ňou oči, pretože by to mohlo mať smrtiace následky.

Je až hrozivé, čo dokáže s človekom urobiť labilná psychika. Ako sa niekto premení na niekoho, koho nepoznáme. Už nemôžeme dôverovať ničomu, čo vidíme ani čo počujeme. Hlavná hrdinka príbehu o tom vie svoje. Musí nabrať všetky sily, aby zistila, prečo došlo v osudnú noc k takému skratu a taktiež hľadá dôvod, aby mohla svojej dcére ďalej dôverovať, pretože aj ona v tomto prípade hrá svoju úlohu.

Kniha bola prudko čitateľná, opisy boli bravúrne, psychologický aspekt príbehu bol vykreslený tajomne, ba hrôzostrašne. Postavy boli záhadné, takže som vôbec nevedela, kto je napokon vinník - aj keď som sa nad touto otázkou ani pozastavovať nemala. Menivé oko bolo vynikajúce, no stále ma štýl autorky strhával k detektívke, takže som zabúdala, že kniha nie je o dolapení vraha. Preto som bola na konci z diela sklamaná. Viem, že je to zlý postoj, no kvôli tomu, že príbeh budil dojem toho, čím nebol, musím hodnotiť takto:

Hodnotenie: 3/5

Recenzovala: Natália Kapustová