iskra v popole

Letné čítanie má svoje čaro, len si musíme dobre vybrať knihu. Tento môj výber bol veľmi dobrý, lebo "Iskra v popole" ma držala v šachu (alebo ja ju v rukách) skoro týždeň a stálo to za to.

Autorkou tejto (úspešnej) prvotiny je Sabaa Tahirová, ktorá sa narodila v Londýne, ale vyrastala v Kalifornii. Dve reálne krajiny, a ona si pre svoj príbeh vymyslela tretiu, nereálnu, ale v niektorých aspektoch značne podobnú súčasnej realite. Možno sa inšpirovala vymyslenými krajinami z kníh Pán prsteňov, či Harry Potter. Nie sú tam síce Elfovia, ale aktívne do deja zasahujú džinovia a ifriti, záhadné zlé a zlomyseľné duchovné bytosti.

Na Iskre v popole je zaujímavý a pútavý rozprávačský štýl, správne dávkovanie napätie a a nečakané zvraty. V príbehu je veľa krutosti, nenávisti, vojenského drilu, ale aj láska a snaha zmeniť "ríšu" k lepšiemu. Dej sa odohráva v domnelej "ríši", mierne podobnej úrovňou zbraní vojakov Rímskej ríši. Panuje tam cisár a elita vyvolených. Vláda nad ríšou je založená na terore a vojenskej sile špeciálnych vojenských oddielov. Kto nepatrí k vyvoleným, môže byť zotročený.

Príbeh Laii a Eliáša je o vernosti a zrade. Jeho rozprávačom sú obaja hlavní hrdinovia - Laia a Eliáš. Laia je dievča z nižšej vrstvy "učencov" a Eliáš patrí k vyvoleným vojakom v "maskách". Ich výsadou a povinnosťou je neukazovať svoju tvár, na ktorej majú nasadenú špeciálnu masku. Neviem, či sa dnešní "bojovníci" inšpirovali touto knihou, alebo autorka knihy aplikovala v príbehu našu horúcu realitu.

Laia príde za tragických okolností o rodičov i starých rodičov. Sú zavraždení "maskami". Jej brata uväznia. Laie sa podarí ujsť a zaumieni si že vyslobodí svojho brata z väzenia. Obráti sa preto o pomoc na odbojové hnutie, ktoré sa organizuje v podzemných katakombách. Hnutie ju vyšle do najvyššej vojenskej školy ako špiónku. Veľmi nebezpečné poslanie.

Keď začínam čítať novú knihu, najťažšie býva zdolať prvých 100 strán (ako u novej vlády počet dní hájenia). Sledujem čísla strán po každej čítacej etape a keď dosiahnem stovku, som na dobrej ceste (neplatí to pre knihy, ktoré sú dobré od začiatku). Potom to už zvyčajne ide ako po masle. Pri tejto knihe som sa prvýkrát pozrel na číslo strany, keď som bol na čísle 252 (má ich 420), tak dobre a zaujímavo to odsýpalo od začiatku.

Recenzoval: Jozef Javurek