Iné zlo / Andrew Wilson

Agatha Christie je mojou veľmi obľúbenou autorkou, ktorej diela sú dodnes nadčasové, výborné a dokážu si získať čitateľov po celom svete. Jej tvorba a samotné písanie nikoho nesklame a jej zápletky sú legendárne premyslené, pretože zrejme, ani raz počas môjho života som neodhalila vraha, ktorý spáchal vraždu v deji. A to vnímam, ako pozitívum!

Čím som však staršia, tým viac pozorujem, aj takú tú osobnejšiu stránku jej života. Viem, že je dobrou spisovateľkou, no akosi ma začína viac zaujímať jej osobný život a možno tie prostredia a momenty, ktoré ju viedli k písaniu. Zaujíma ma jej inšpirácia a zážitky. Čoraz viac sa na ňu dívam, ako na človeka a nielen autorku s dobrým alebo zlým štýlom písania. Zaujíma ma okolie jej príbehov, čiže ona.

A aj keď sa nechcem vyjadriť prehnane, takúto fascináciu vo mne zrejme vyvolal Andrew Wilson so svojimi modernými dielami. Iné zlo nie je prvou knihou, ktorá na Slovensku vyšla pod jeho menom. V roku 2017 bol totižto vydaný prvý diel s názvom Talent na vraždenie, ktorý si môžete pamätať z mojej recenzie, ktorú som v tom čase napísala a rozhodne nebola negatívna.
Na Agathu Christie mi načrtol celkom nový pohľad a poukázal na záhady z jej života, o ktorých som so všetkou úprimnosťou nemala, ani len tušenia. Vedeli ste, že počas jej života, Agatha na pár dní zmizla a absolútne sa nevylučuje, že počas tých dní vykonala vraždu? Ak nie, tak žiadny strach. Nebola som na tom inak. Je samozrejmé, že jeho písanie, aj keď je založené na pravde, v prvom rade je fikciou. Avšak to, ako sa autor vyhral so svojím príbehom a akým štýlom vyrozprával o spomínanej záhade sa mi páčilo. Agathe akoby vdýchol život, pretože je vyslovene hlavnou hrdinkou kníh a z jej pohľadu sledujeme dianie. Čítame jej chod myšlienok a zároveň sa nenútene dozvedáme rôzne zaujímavosti.

V podstate sa jedná o veľmi oddychové čítanie, pretože aj keď je Wilsonov štýl dobrý a pútavý, žiadny historický, či ťažký román to nie je. Čas vám pri ňom príjemne letí, azda chvíľami, až príliš rýchlo a príbeh si užívate. Ak ste mali ťažký deň, tak moment, kedy sa vám do rúk dostane táto kniha, vám len jedine zlepší náladu a vašej mysli sa dostane odpočinok. Ale aj tak to nie je brak. Ja osobne mám veľmi pozitívny postoj k tomuto autorovi. A Iné zlo vám odporúčam rovnako, ako Talent na vraždenie.

Jediné, čo by som mohla označiť za nevýhodu Iného zla, je fakt, že obsahuje množstvo informácií z prvého dielu, čiže jednoducho povedané - diely na seba nadväzujú. Čo však určite nie je problém, pretože prečítať si oba diely sa vám vyplatí a o nič neprídete. Jedine naopak :). Pokračovanie sa odvíja v odlišnom duchu a vydávate sa v ňom na skvelé dobrodružstvo, ktorého zápletka vás zapletie rovnako, ako knihy hlavnej hrdinky. Nedokázala som odhaliť páchateľa a o to viac spokojnejšia som bola. Páčilo sa mi, ako jednoducho si kniha držala moju pozornosť, pretože do čítania som sa, ani jedinký raz nemusela nútiť. Istotne so mnou budete súhlasiť, keď poviem, že nie je nič horšieho, než čítať knihu nasilu a premáhať sa k jej otvoreniu. No nie? Tu vám to nehrozí.

Agatha vám doslova ožije pred očami a predovšetkým sa stane ženou. Osobou, človekom. Dáva jej to život a zvláštny nádych, ktorý nespozorujete za iných podmienok. Myslím si, že celkovo pre fanúšikov Agathy Christie je Talent na vraždenie a Iné zlo veľmi zaujímavým osviežením, pri ktorom sa pousmejú a vychutnajú si dej plný nečakaných udalostí.

Recenzovala: Kristína Dražovská