Čtenářská recenze: Jeffery Deaver - Iluze - Pátý případ Lincolna Rhyma

Iluze je další z Deaverových krimi thrillerů, spadajících do série s Lincolnem Rhymem a Amélií Sachsovou coby hlavními vyšetřovateli zločinů. Ani tato kniha mě v míře napětí a zápletky nezklamala, stejně jako doposud všechny Deaverovy knihy.

Kniha začíná, jak už je to u Deavera obvyklé, vraždou. Ta se stala v newyorské hudební škole a byla spáchána na oběti, jenž měla nohy a ruce provazem svázány k sobě. Policie zahnala vraha do slepé uličky – pokoje, z nějž nebylo úniku. Ale když do místnosti dorazí, pachatel je pryč. Před vyšetřovateli se tak otevírá záhadný případ, začínající nevysvětlitelným zmizením samotného pachatele.

Sériový vrah je v tomto případě kouzelník a před námi se tak rozvíjí další zajímavý a také neobvyklý kriminální příběh. Vrah je výborným iluzionistou se schopností bleskově měnit převleky a podoby a při vraždách se inspiruje známým kouzelnickým trikem, jak dokládá například vražda muže rozřezaného pilou. Vyšetřovatelům se tak zjevuje případ s neobvyklou složitostí, a tak sahají pro pomoc mezi civilní obyvatele a nakonec se zdrojem jejich rad stane kouzelnice Kara.

Troufám si tvrdit, že i samotný Deaver je do jisté míry iluzionistou. Nikdy si nejste jisti pravdou, autor před vás staví stále nové skutečnosti a vytváří dokonalé iluze. Kniha má plno zvratů, které vždy přichází naprosto nečekaně a především vynikají svou originální nepředvídatelností.

Velmi taky oceňuji Deavrovu znalost všeho, o čem píše. Je jisté, že musel nastudovat mnoho materiálů ke kouzelnictví (a k dalším oborům, na něž zaměřuje své knihy). Knihu Iluze mohu všem jen doporučit! Vůbec nevadí, že Rhyma a Sachsovou už známe z jiných knih, protože Iluze má zcela samostatný příběh a také výhodu spatřuji v tom, že tyto dvě postavy už jsou pro nás jistou stálicí, značkou odbornosti a kvality ve svém oboru.

Autorkou recenze je Lucie Horáková