Iba jeden rok

Stratil sa vo svete i v svojom živote. Túžil po anonymite. Samote. No stačil len jeden deň na to, aby našiel to, čo nevedel, že hľadal.

Willem po smrti svojho otca prerušil kontakty so svojou rodinou a rozhodol sa cestovať. Išiel, kam ho vietor zavial. Zo svojich rán sa chcel vylízať ďaleko od všetkých a všetkého, čo mu bolo známe. Od ľudí si držal odstup. Nikde sa nezdržal príliš dlho. A potom mu prišla do cesty ona. Lulu. Dievča, o ktorom vedel tak málo, a pritom mal pocit, že ho pozná celý život. Jeden jediný deň strávený s ňou mu prevrátil celý život naruby.

„Jeden deň. Deň, keď som pozoroval, ako sa jej v spánku dvíha a klesá hruď pod valiacimi sa oblakmi v tom parku a pociťoval taký pokoj, že som napokon tiež zaspal. Deň pod jej ochranou. Ešte stále som cítil zovretie jej ruky, keď sme bežali ulicami pred skinhedmi, po ktorých hodila knihu, zovretie také silné, až sa mi zdalo, že sme jedna bytosť.“

Lulu sa vo Willemovom živote objavila náhle a nečakane. A rovnako sa z neho aj vytratila. Willem netušil, kde býva a ani kde ju má hľadal. No napriek tomu sa nevzdal. Chodil na miesta, ktoré mu spomínala, že zvykne navštevovať. Šiel do Amsterdamu, blúdil po Mexiku. Hľadal ju na preplnených plážach i pri hotelových bazénoch. Na oslavách i pri mayských chrámoch. A aj keď by to po mesiacoch neúspešného hľadania azda každý normálny človek vzdal, on nie. Veď to, čo veľmi chceme, nikdy nie je jednoduché dosiahnuť.

Iba jeden rok je veľmi zaujímavý román. Nie je to len obyčajná tínedžerská romanca. Príbeh Willema a Lulu v sebe nesie čosi reálne. Willem spočiatku pôsobí ako voľnomyšlienkar, ktorý sa nestará o ľudí okolo seba. Ani jeho vôľa hľadať Lulu nebola vždy pevná. A nebudem vám klamať, počas toho roku hľadal útechu v náručí inej ženy. Všetko to však len nahráva k autentickosti príbehu. Pri čítaní Formanovej slov nemám pocit, že čítam nejaké love story, na ktorého konci príde vytúžený happyend. Iba jeden rok nie je len príbehom o hľadaní lásky. Je i o hľadaní samého seba. Je o polenách, ktoré nám život s veľkou obľubou hádže pod nohy. Je o nehodách a náhodách. Je o rozhodnutiach, ktoré urobíme a ktoré navždy zmenia náš život.

„Stále som si v duchu prehrával svoj rozhovor s Lulu. Ten, v ktorom mi povedala o Mexiku. O tom, aké nudné je chodiť každý rok s rodinou do toho istého rezortu. Povedal som jej, že nabudúce by mohla porušiť pravidlo a navštíviť Cancún. „Pokúšaj osud,“ navrhol som jej, „a uvidíš, čo sa stane.“ A potom som zo žartu dodal, že raz sa možno tiež vyberiem do Mexika, stretnem ju tam a spolu ujdeme do pralesa. Vtedy som netušil, že ten hlúpy žart sa raz pre mňa stane akousi misiou.“

Kniha Iba jeden rok je druhou časťou románu Iba jeden deň. Nie to však jeho priame pokračovanie. Iba jeden rok nezačína tam, kde Iba jeden deň skončil. A tak, ak ste nemali možnosť prečítať prvú časť, nevadí. Iba jeden rok je komplexný príbeh, ktorý vám predostrie Willemov uhol pohľadu na deň strávený s Lulu a na všetko, čo po ňom nasledovalo. Po jeho dočítaní vám však garantujem, že vám to stačiť nebude. Veď len jedna strana príbehu nám nemôže dať celkový obraz. Mňa po prečítaní Willemovho príbehu pochytila nesmierna chuť vedieť, kde bola medzičasom Lulu.

Recenzoval: Jana Solánská