Iba jeden deň: Román o láske, nádeji a odvahe

S Gayle Formannovou ste sa už mohli stretnúť v podaní jej malej knižky Ak zostanem. Slovenských čitateľov bolo naozaj veľa a bolo jasné, že sa s Formanovou nestretávame naposledy. V roku 2013 k nám prišla kniha Iba jeden deň.

Bola to úplná novinka, ktorá otriasla celým svetom. Keďže na túto knihu padlo toľko chvály aj od našich slovenských knihomoľov, premohla ma zvedavosť a musela som si ju prečítať aj ja.

Hlavnou postavou je Allyson, čerstvá maturantka, dievča z dobrej rodiny. Jej matka, ktorá jej večne diktuje život ju pošle na spoznávací zájazd do Európy. Keď sa vzorná Allyson rozhodne vymeniť návštevu múzea za predstavenie Shakespearovej hry v podaní pouličných hercov, spozná bezstarostného holandského herca Willema a medzi nimi to poriadne zaiskrí. Keď ich osud na druhý deň zvedie dohromady, Allyson urobí niečo bláznivé - prestane byť tou vzornou Allyson a s Willemom, o ktorom nič nevie, sa rozhodne prekaziť svoje cestovné plány a vyberie sa s ním tajne do Paríža. Po jedinom spoločne strávenom dni a noci sa iskra rozhorí a horí jasným plameňom.. až kým sa Allyson nezobudí a zdesená nezistí, že Willem je preč a s ním nielen jej drahé hodinky od rodičov, ale aj sny o veľkej láske.

Vačšinou nálepkám Bestseller veľmi neverím a dávam si na ne veľký pozor, pretože nie vždy ich majú oprávnene. Iba jeden deň od Gayle Formanovej je niečo iné a môžem s istotou povedať, že si túto nálepku zaslúžila. Od prvého písmena do poslednej bodky.

Čím by som asi začala je námet. Ten sa mi osobne veľmi páči. Je to akási zmes lásky a cestovania. Autorka nás v prvej časti knihy krásne uvedie do Paríža, mesta lásky, kde veľmi pekne popisuje prostredie, zážitky "Lulu" (ako ju nazve Willem) a Willema a celkovo sa s tým vyhrala. A vyhrala s tým na plnej čiare. Jedná sa o román s ľahkou podtémou určený pre mladých o mladých. Námet je originálny, neokukaný a veľmi zaujímavý.

"Celý svet je divadlo
 a muži, ženy, každý je v ňom hercom.
Každý má svoje "príde" a "odíde",
každý má čas zahrať v siedmich dejstvách
niekoľko úloh."

Lulu (hlavná postava Allyson) mi celkom prirástla k srdcu. Vôbec nebola povrchná či namyslená, bolo to jedno vzorné, neskôr odvážne a priateľské dievča. Počas čítania som nemala tendenciu nad Allyson dvíhať obočie, pretože nereagovala prehnane, myšlienky mala pekne usporiadané a celkovo sa mi zapáčila. Pekne som sa do nej vžila a ako som už spomínala, prirástla mi k srdcu

Iba jeden deň je kniha jedna z mála, ktorej čítanie mi ubehlo "ako voda." Zaujala ma dejom, stránky som otáčala jedna radosť a nejak sa to prehuplo z 29 na 114 stránok. Doslova ma vtiahla do deja a cítila som sa, ako keby som stála priamo za Allyson a Willemom, plavila sa s nimi po rieke s kapitánom Jacquesom, preháňala sa s nimi na bicykli po Parížskych uliciach či nocovala v squate.

Bolo toho veľa, čo títo dvaja prežili. A to len za jeden deň. Na prvý pohľad sa to zdá neuveriteľné, pretože väčšina z nás by na to potrebovala aspoň týždeň. Formanová to napísala tak, aby jej čitatelia uverili do poslednej bodky a medzi nich patrím aj ja. Jej štýl písania je vcelku jednoduchý, zaujímavý, ľahko čitateľný a pútavý.

Aby som to teda zhodnotila, Iba jeden deň je naozaj Bestseller. Zaslúžený. Hovorí o láske mladých, o ich nerozhodnosti a o bláznovstvách, ktoré niekedy robia. Gayle Formanová ho napísala tak dobre, aby si z neho každý niečo zobral. Že svet je o náhode a o tom, ako sa s tým človek popasuje. Kniha nezaujme každého, ale keď zaujme, tak zaujme poriadne. Bez výnimiek. S ľahkosťou môžem prehlásiť, že knihu nečítam naposledy a som veľmi rada, že mám doma aj druhý diel, Iba jeden rok, ktorý je z pohľadu Willema. Pretože keby som nemala, zrejme by som to neprežila. Teda len obrazne. Dúfam.

Hodnotenie: *****

Za poskytnutie tejto knihy ďakujem vydavateľstvu Ikar.

Vy si knihu môžete objednať TU.