Hypnotizér

Kriminálneho inšpektora Joona Linnu netreba verným fanúšikom Larsa Keplera nijako zvlášť predstavovať. Pre tých ostatných však spomeniem, že ide o prudko sympatického, charizmatického a vševediaceho vyšetrovateľa.

A to vševediaceho doslovne! Stačí, aby sa na prípad pozrel a vytuší, kam všetko smeruje, svoj tím navedie na správnu stopu a vydupe si svoje u najvyšších veliteľov, aj keby o jeho dedukciách neviem ako pochybovali, pričom si vždy na konci užíva to svoje: „Ja som vám to hovoril!“. Človek by povedal, že takýto vševedko pôjde poriadne na nervy, ale opak je pravdou – tu to jednoducho funguje.

V prípade hromadnej beštiálnej vraždy však nejde všetko tak, ako má. Jediný svedok, pätnásťročný syn zavraždených, je v kritickom stave, o život ide jeho sestre a preto Joona zavolá psychológa Erika Mariu Barka, aby chlapca priviedol do hypnotického stavu. Ten sa však v hypnóze k vraždám prizná a neskôr ujde z nemocnice, aby narobil ešte viac neplechy a všetkým – vrátane čitateľov – nahnal strach.

V prípade hromadnej beštiálnej vraždy však nejde všetko tak, ako má.

Krimi miluje psychopatov

Lars Kepler (pseudonym pre manželskú autorskú dvojicu) viedol dej Hypnotizéra svojsky a spojil dva navonok nesúvisiace prípady do jedného celku, a to v osobe „hypnotizéra“ Erika Mariu Barka. Ten sa dostáva do popredia a Joona Linnu mierne potláča do úzadia, pričom však práve on znamená ten pevný záchytný bod pre všetkých naokolo. My sa tak stretávame s nie tak dávnou históriou tohto psychológa a spolu s vyšetrovateľom skladáme všetky kúsky, aby to nakoniec vyústilo do nami tak milovaného dramatického konca. Kepler aj tu stavil na zákutia ľudskej psychiky, do jej rôznych deviácií, aby tak vytvoril mrazivú zápletku, kedy reálne pocítite hrbolčeky husej kože. Psychopatov majú milovníci kriminálok radi a keď ešte k tomu niekto vie, ako sa robí poriadny krimi thriller, jednoducho to nemôže byť zlé.

Kepler aj tu stavil na zákutia ľudskej psychiky, do jej rôznych deviácií, aby tak vytvoril mrazivú zápletku, kedy reálne pocítite hrbolčeky husej kože.

Miestami ma prílišné ponáranie do života hypnotizéra otravovalo a možno aj nudilo, chcela som sa rýchlo dozvedieť viac o prípade, o choromyseľnom vrahovi, o únose Barkovho syna Benjamina, avšak v konečnom dôsledku som musela uznať, že všetky pasáže boli potrebnými dielikmi v tomto napínavom kriminálnom puzzle, kde platí staré známe „pomaly ďalej zájdeš“.

Prečo je Hypnotizérdobrý?

Úderné kapitoly, napínavý dej a tematika kontroverznej hypnózy, to je kombinácia, ktorá vám nedovolí knihu odložiť. Vďaka nej prelúskate takmer 400 strán tak, že ani nebudete vedieť ako. Počas čítania minimálne štyrikrát prehodnotíte svoj presvedčený názor o tom, kto je na „100%“ páchateľ a o všetkých súvislostiach a príčinách. Chýbať nebudú ani pikantné, avšak nevtieravé opisy posteľných hrátok niektorých postáv, takže či už potrebujete mrazivo schladiť alebo naopak zohriať, Hypnotizér so svojimi realistickými opismi je tu pre vás.

Úderné kapitoly, napínavý dej a tematika kontroverznej hypnózy, to je kombinácia, ktorá vám nedovolí knihu odložiť.

Za dobrý román považujem ten, pri ktorom neviem hneď na začiatku, ako sa skončí. Tento takým bol a aj keď vám nesvitne už pri prvých kapitolách, verte, že na konci si s Joonom Linnom poviete aj vy: „Ja som vám to hovoril!“

„,Pokračuješ hlbšie, opatrne klesáš, si úplne uvoľnená, ruky máš ťažké, takisto aj viečka. Dýchaš pomaly a bez otázok počúvaš moje slová, si v bezpečí a veríš mi. Lydia, si práve celkom blízko toho, na čo nechceš myslieť, o čom nikdy nerozprávaš, od čoho sa odvraciaš, čo zostáva vždy skryté mimo dosahu svetla.´
,Áno,´ odvetila s povzdychom.
,Už si tam,´ povedal som.
,Som veľmi blízko.´