Hrozby online sveta v klasickej britskej detektívke (S. Hannahová - Usvedčujúca chyba)

Sophie Hannahová je v rodnej Británii (a nielen tam) známa ako autorka psychologických trilerov a krimi príbehov. Jej nadanie využili správcovia pozostalosti majsterky detektívok Agathy Christie a poverili ju, aby napísala ďalší román o prípade Hercula Poirota. Medzi čitateľmi sa však najväčšej obľube teší jej séria kriminálok s manželmi Charlie Zailerovou a Simonom Waterhousom. Aktuálna novinka Usvedčujúca chyba je už deviatym dielom a určite nie je ani zďaleka posledným.

Autorka sa v ňom ponára do virtuálneho sveta komunikácie a neskrývane odhaľuje rôzne nástrahy a nebezpečenstvá z neho plynúce. Za vetami a fotkami sa totiž môže skrývať ktosi úplne iný a neraz niekto s nekalými úmyslami. Zoznamky, twitter, facebook a ďalšie stránky predstavujú priestor, kde Sophie Hannahová rozohráva svoju psychologickú partiu. Zároveň vytvára typ postavy, pri ktorej neviete, či si ju obľúbiť, alebo nad ňou zlomiť palicu. Chronická klamárka Nicki sa vďaka svojim výmyslom dostane do problémov, no namiesto toho, aby sa z nich snažila vykľučkovať, ponára sa stále hlbšie, až sa zapletie do prípadu vraždy známeho fejtonistu.

http://files.marek-zakopcan.webnode.sk/200000924-2c7da2e727/678373.jpg"... táto korešpondencia by mala vo mne vyvolať väčší pocit viny ako tá s Gavinom. Keby som chcela spísať zoznam ľudí, s ktorými by som mala prerušiť kontakt, moji rodičia by si iste vyslúžili prvé miesto. Ty však s nikým neprerušíš kontakt, alebo áno? Nikdy to neurobíš. Ako to, že som nepočula Adama ísť hore schodmi? Veľmi ľahko ma mohol prichytiť. Ale neprichytil.Správať sa zle a beztrestne z toho vyviaznuť: také niečo neexistovalo."

Milovaný a rovnakou mierou nenávidený fejtonista Damon Blundy je zavraždený vo vlastnej pracovni, a to dosť nevšedným spôsobom. Manželka ho našla na stoličke, páskou mal cez ústa prilepený nôž, na zemi ležala brúska a na stene sa vynímal červený nápis Nie je o nič menej mŕtvy. Tím vyšetrovateľov na čele so Simonom Waterhousom sa snaží rozlúštiť zmysel nápisu, ale bezvýsledne. Má nejaký význam pre vraha? Chce ním odkázať na niečo konkrétne? Je to preňho hra s políciou alebo nejako súvisí so zavraždeným? Damon Blundy svojimi príspevkami popudil proti sebe množstvo ľudí, a teda aj zoznam možných podozrivých je poriadne dlhý. Bývalá poslankyňa, konkurenčný novinár, autor hororových románov, jeho dve exmanželky, súčasná žena... Veru je z čoho vyberať. V prípade vyskakuje aj meno Nicki Clementsovej. Polícii sa však ani za nič nedarí zistiť jej spojitosť s Blundym. Keď sa všetko napokon rozuzlí, prekvapenia na seba nedajú dlho čakať. Ktosi si prisvojil identitu Damona Blundyho a cez internet nadviazal s Nicki vzťah. Bola kvôli nemu ochotná presťahovať sa, mala plno tajností, klamala rodine a žila vo virtuálnom svete. Až kým nezistila, že bola oklamaná. Napriek tomu vie, čo je jej povinnosť a rozhodne sa na vlastnú päsť vypátrať vraha. Pretože je presvedčená, že odkaz na stene Blundyho pracovne bol určený práve jej...

"Načiahla som sa za kovovou retiazkou hompáľajúcou sa z lampy primontovanej na stene pri posteli a potiahla som. Jeho tvár bola najprv ako kúsky skladačky pospájané v nesprávnom poradí: záblesky známych častí, ktoré spolu netvorili rozpoznateľný obraz. Potom sa môj mozog pozbieral a už to dávalo zmysel. Vedela som, kto je ten muž. Vedela som, čoho je schopný. Bolesti. Nepredstaviteľných múk. Vedela som, že by bolo pre mňa bezpečnejšie, keby to bol niekto iný, hocikto iný... Približoval sa ku mne s páskou v ruke. Otvorila som ústa, že vykríknem."

Usvedčujúca chyba ma prilákala zaujímavou anotáciou a informáciami o autorke. Čo sa týka psychologizácie, v tomto smere naplnila žánrové špecifiká neúrekom. Najmä postava Nicki je dokonalou ukážkou prepracovanej, komplikovanej a pritom stále (ne)sympaticky kladnej postavy. Je to ona, kto hýbe dejom a napokon jej snaha vedie k odhaleniu páchateľa. Cesta k nemu a ku koncu knihy je však na môj vkus miestami príliš zdĺhavá. Neuškodilo by, keby mala kniha hoci aj o sto strán menej. Sophie Hannahová je predstaviteľkou typickej anglickej detektívky, čo je z jej románu jasne cítiť. Dôraz je kladený na dedukciu, sledovanie stôp a reakcie ľudí, nie na akciu a budovanie napätia. Pozitívne hodnotím prienik do sociálnych internetových sfér, čo môže byť aj poučné, a tiež Blundyho fejtóny či jeho konverzácie na webe na konci (takmer) každej kapitoly. Ide o knihu, ktorá sa hodí k pokojne plynúcim letným dňom, takže ak hľadáte tip na dovolenku, skúste po nej siahnuť.

Originálny názov: The Telling Error
Preklad: Martin Štulrajter
Počet strán: 400