H. Bruce Cameron – Psia duša

Jedného dňa som si uvedomil, že tie teplučké, ukňučané, smradľavé tvory, čo sa okolo mňa neustále mrvia, sú vlastne moji súrodenci. To zistenie ma poriadne sklamalo. Postupne som sa ich naučil rozoznávať a nejako som sa s ich prítomnosťou v pelechu zmieril. Nos mi čoskoro napovedal, že mám jednu sestru a dvoch bratov. Jedného som nazval Rýchlik, pretože ma vždy dobehol pri bitke o potravu a ďalšieho Hladoš. Kvílil totiž zakaždým, keď sa mama vzdialila a mlieko cical tak zúfalo, ako keby nikdy nemal dosť. Narodili sme sa v tmavej nore vyhrabanej pod koreňmi stromu, aj cez deň tam bolo vlhko a chladno. Keď som sa prvýkrát vytackal von na slnko, sestra a Rýchlik sa ku mne pridali...(str. 5)

A dobrodružstvo sa môže začať. Malí huncúti začínajú spoznávať okolitý svet plný vôní, rôznych neznámych predmetov a živých hračiek. Problém nastáva vtedy, keď ich odchytia ochrancovia zvierat a pustia do dvora s inými psami, kde platia iné pravidlá ako tie, ktoré doposiaľ poznali. Stratili voľnosť, slobodu a musia sa prispôsobovať svorke, ktorá na dvore vládne. Žiaľ, život šteniatka skončí skoro a tragicky. Keď opäť otvorí oči, nechápe, kde sa nachádza. Všetko mu pripadá také známe, a pritom také cudzie. Znovu sa totiž narodil ako šteniatko, s novými súrodencami, v novom domove. Ako šteniatko zlatého retrievera, ktoré je plné energie, hľadá zmysel, prečo prišlo opäť na svet. Vďaka tomu, že si pamätá svoj predošlý život, si otvorí bránu a ujde do neznámeho sveta, ďaleko od svojich súrodencov. Po niekoľkých príhodách sa mu podarí skončiť pri chlapcovi Ethanovi, v ktorého náručí pociťuje skutočnú, nehranú, priateľskú, vernú, detskú lásku. Pri spoločných dobrodružstvách sa naučí, čo všetko má zvládnuť dobrý pes a prehlbuje sa jeho vernosť k chlapcovi. Vtedy, keď v lete trávi s chlapcom prázdniny u starých rodičov na farme, kde môžu spolu celý deň pobehovať a vymýšľať rôzne hry, je preňho najšťastnejšie obdobie, a cíti sa slobodný a šťastný. Ako Ethan dospieva, tak aj roky rodinného maznáčika narastajú. Jeho životná púť sa uzatvára a on je spokojný s tým, ako prežil svoj psí život. Je mu síce smutno, že musí chlapca opustiť, ale uvedomuje si, že takýto je život. Psí život je jednoducho kratší ako ten ľudský. Keď znovu príde na svet ako šteniatko, nechápe prečo, má totiž pocit, že všetko už zažil. Opak je však pravdou. Musí sa popasovať s náročnejšími úlohami, aby mohol byť ľuďom naďalej užitočný. Pritom stále nosí v sebe túžbu opäť stretnúť chlapca, ktorého nadovšetko miluje. Ako to všetko dopadne a či nájde svojho chlapca, aby mohol byť znovu jeho pochabým psíčkom, ako ho zvykol volať, sa dozviete až keď si knihu prečítate.

Pohľad na svet psími očami podal autor zaujímavo a kreatívne. Mala som však problém s tým, že bol dej písaný psou rečou. Trvalo mi dlhšie, kým ma kniha vtiahla do deja a mohla som sa s ním stotožniť. Preto odporúčam čitateľom trpezlivosť. V deji sú kľúčové pocity hlavného hrdinu a taktiež oddanosť a vernosť k človeku. Vtipnými a jednoduchšími pohľadmi opisuje situácie, ktoré prežíva inak ako ľudia, napríklad žužlanie topánok, ocikávanie plotov, či túlanie sa po svete. Bolo veľa situácií, kedy som sa pri čítaní riadkov pousmiala, aký je život psa a chápanie odlišný od toho nášho. Aj keď veľakrát nevedel, prečo prišiel znovu na svet, vďaka minulosti bol ovplyvnený aj jeho ďalší život. Svojimi skúsenosťami si často vedel poradiť lepšie, a tak sa z neho mohol stať úžasný, oddaný psík, verný a chrániaci ľudí.

Obsahom kniha určite zaujme všetkých psičkárov a milovníkov zvierat. Za seba hovorím, že vďaka tejto knihe sa budem na nášho psa pozerať inými očami. Hlavne keď ujde z domu, lebo jeho psia duša možno naozaj ovplyvňuje aj jeho terajší život :).

Naše hodnotenie

Tento duchaplný, precítený aj vtipný príbeh ponúka psí pohľad na medziľudské a ľudsko-psie vzťahy. Pripomína, že láska nikdy neumiera, skutoční priatelia nás neopustia a každé stvorenie má na svete svoju nezameniteľnú misiu.

Recenzovala: Lenka Hužvárová