Grófka z Londýna

Megan Framptonová umiestnila dej svojho romantického príbehu do vyššej spoločnosti Londýna, ale jeho reálie a vzťahy sú takmer súčasné. "Nerozvážna grófka" Olívia zažíva svoju prvú (a možno aj jedinú) veľkú lásku.

Romantický príbeh sa snaží vykresliť spoločenské pomery anglickej smotánky riadiacej sa zákonom z roku 1834 o nemanželských deťoch, ktoré nemali rovnaké postavenie ako legálne potomstvo. Tento príbeh je o prekonávaní takýchto starých predsudkov, napriek tomu morálka vtedajšej spoločnosti je z nášho odstupu dosť zvláštna. Časy sa menia, ale podstata ľudských vzťahov ostáva nezmenená.

Romantiku čítania tejto knihy podtrhuje aj použité písmo (script podobný typu "kunstler") v názve kapitol, teda jeho jemné "kudrlinky" a taký je aj štýl textu. Dôležitá je aj autorkina úvodná poznámka o nemanželských deťoch. Potom už môžete spolu s Olíviou hľadať manželku pre pána Wolcotta. Áno, je to tak, ona hľadá manželku z lepšej spoločnosti pre svojho priateľa z bohatej rodiny narodeného mimo manželského zväzku.

Z tohto zorného uhla je to takmer všedný príbeh, keby neexistovali spoločenské pravidlá anglickej šľachty v tých časoch. Ako príklad môže slúžiť aj veta: "Jeho zdvorilosť bola dokonalým obrazom aristokratického pokrytectva". Dámy z lepšej spoločnosti (ale aj páni) dodržiavali módne pravidlá, chodili "... v elegantných šatách, v ktorých sa ledva dokázali hýbať".

Romantický príbeh je romantický, stačí sa len naladiť na aristokratickú dobu, trochu si utiahnuť opasok na štíhlom páse a ste doma. Ak by som mal hodnotiť dejovú líniu, tak musím súhlasiť, že ma chytila skoro od začiatku, teda hneď ako som si zvykol na tie šľachtické maniere. Súčasťou hry je aj charita, teda pomoc bohatých dám chudobným sirotám, napríklad šitím košieľok a podobne.

Dnes aj pomoc blížnym nadobúda iné rozmery, aj keď princíp ostáva rovnaký - drobnými prispievať k spokojnosti vlastného svedomia. Nerozvážna grófka nie je historický román, ťažisko je v rozvíjaní lásky medzi dvomi osobami v nerovnakom postavení. Povedal by som, že je to napísané na dobrej "remeselnej" úrovni a nechýbajú ani podrobné opisy erotických scén... Ak chcete vedieť viac, aj to čo som ja neprezradil, pozrite si stránku knihy.

Recenzoval: Jozef Javurek