Gotický horor revival band : S.K. Tremayne - Dieťa ohňa

Dnes o tom, ako sme zo žánru gotického románu Jane Eyre a Búrlivých výšin sestier Brontëových prešli k Rebecce Daphne du Marier a Trinástemu príbehu Setterfieldovej až k autorom napodobňujúcich a nadväzujúcich na spoločensko/gotický román a jeho prvky v súčasnosnom krimi žánri.

Pozitíva :
- štylistika + prvky gotického románu : autor pracuje s priamym rozprávačom realizovaným skrz hlavné postavy, perspektíva sa strieda. I keď odlíšenie jednotlivých postáv nie je stopercentné a v prehovoroch nemajú svoje charakteristické črty, napr. prvky reči a vyjadrovania, sme schopní ich rozlišovať. Opis, je primárne prvú polovicu knihy funkčný, nie vatový, autor sa hrá s farbami a prívlastkami, zbežne a na prvý pohľad text pôsobí na úrovni. Prvky gotického románu či gotického hororu sú potom očividné hneď od prológu.

Zjavná je i autorove inšpirovanie sa už spomínanými, dnes už klasickými dielami, J.Eyre či Rebecca, i keď, samotné rozuzlenie už autor tematicky pozmenil. Je zrejmé, že treba očakávať i veľa statického opisu, prácu s komorným stiesňujúcim prostredím starobylého domu či rozľahlého panstva, nehojnosti prírody v okolí, každé zapraskanie parkiet či bičovanie halúzky vo vetre o okenný parapet, a neskôr i klasické skĺbenie reality a snovosti či predstáv a halucinácií a následnú nemožnosť hl. postáv tieto skutočnosti od seba rozlišovať.

- charaktery postáv : dômyselne zvolené charaktery len podtrhujú ťiaživú atmosféru diela, zobrazovaný je kontrast medzi kladnými a zápornými vlastnosťami v jednej osobnosti. Žiadna z postáv v podst. nie je kladná, skôr naopak, ale nepracuje sa s konceptom neľúbivých postáv, i keď konceptuálne príliš ďaleko nie sme.

- nespoľahlivý rozprávač : na ňom celá téma a hl. motív stojí a padá. Nakoľko.sa v priebehu textu čitateľ dozvedá, že rozprávačovi zážitky a popisy konania neradno veriť, nakoľko nie sú relevantné ani odôvodniteľné, vzniká v texte oveľa väčšie napätie a gradácia teda funguje vo vyššej miere, s vyšším momentom očakávania.

- žáner domestic noir - z neho čerpal predovšetkým chronologické plynutie deja, v knihe i označené dátummi, ale i samotné ,,vyšetrovanie" hlavnej postavy,  ako i istú stiesnenosť a strach vo svojom najprirodzenenšom, domácom, prostredí, a poukazovanie na tabuizované rodinné problémy ako domáce násilie, sexuálne obťažovanie a v neposlednom rade manipulátorstvo.

Negatíva :

-nepochopiteľné striedanie rozprávačov : v priebehu deja, predovšetkým však na samotnom konci autor skĺzava k veľmi nezvyčajnému narátorskému rozhodnutiu - kombinuje a strieda rôznych rozprávačov - či už používaného priameho, ale autorského či personálneho, čo pre orientáciu v texte pôsobí maximálne chaoticky a neopodstatnene, bez hlbšieho zmyslu či zámeru.

- zbytočná fotografická príloha : tá nemá absolútne žiadny význam, čiernobiele fotografie použité pred každou kapitolou nepôsobia ani ako čitateľské lákadlo, ani ako hrôzostrašný vizuál, skrátka sú v knihe prebytočné, nefunkčné.

- motivácia hl. postáv + pretematizovaný záver : pohnútky a ciele všetkých aktérov nie sú plne vysvetlené, objasnené nie je plne ani ich konanie v určitých situáciách či vzájomných interakciách, nelogické správanie hrdinov sa vŕši každou pribúdajúcou kapitolou, a tu sa už nejedná a funkčnú gradácij a zobrazenie bezmocnosti, ale o nezmyselné spojenie nekohéznych, a predovšetkým patetických motívov, ktoré uzatvoria už tak prekombinovaný dej.

Tremaynovo Dieťa ohňa funguje ako výborne štylizované domestic noir roku 2018, no zároveň dokazuje, ako ľahko môže autor perspektívnu a čitateľsky príťažlivú fabulu svojím autorským pričinením a neefektívnymi zásahmi znehodnotiť kvalitatívne i o niekoľko percent.

Záverečné hodnotenie : 3,6/5 *

Recenzovala: Anet Zacharová