Gayle Forman - Kam zmizla

Po prvom diely som si nebola istá či sa chcem pustiť aj do pokračovania, no po anotácii a mnohých hodnoteniach mi bolo jasné, že tak urobím. A preto, keď sa mi naskytla príležitosť prečítať si túto knihu, neváhala som a hneď sa do nej pustila.

"Ustavične som sa obzeral cez plece na požiar, ktorému som unikol, takže som nedával pozor na tisícmetrový útes pred sebou."

Ak zostanem, alebo teda ešte stále u mňa nepochopený druhý názov Zostaň so mnou, ma veľmi nechytilo. Príbeh to bol pekný a aj nápad, no vôbec to vo mne nevyvolalo pocity, ktoré by som pri takomto deji mala mať. Necítila som absolútne nič, čo bola škoda, pretože Gayle Forman má naozaj talent a kniha sa čítala s ľahkosťou.
O Kam zmizla som čítala toho už mnoho a videla aj kopu hodnotení, ale všetci sa zhodli na jednom: Tento diel je oveľa lepší než ten prvý, takže som mala, prirodzene, aj vyššie očakávania. Nepoviem, že ich kniha naplnila, ale ani že ich vôbec nesplnila.
Dej sa im veľmi páčil, aj keď som vlastne ani nečakala, čo sa bude odohrávať, pretože až po tom, čo som začala čítať som vlastne zistila, že som anotáciu nikdy nedočítala dokonca. Alebo možno aj hej, ale som veľmi nevnímala skutočnosť, že Mia a Adam sa budú prechádzať po New Yorku a spomínať. A v ten moment, keď mi to trklo som vedela, že sa mi to bude páčiť, pretože milujem takéto príbehy. Príbehy s jednoduchým dejom, kedy sa spomína, prechádza a objavuje, a nemusím myslieť na to, čo sa zase pokazí.
Gayle Forman nesklamala ani pri tejto knihe. Píše fakt skvelo a aj napriek tomu, že kniha v podstate nemá nejaký geniálny dej a na každej strane nás nečaká žiadna akcia, čítalo sa to fakt rýchlo. Ani som sa nenazdala, bola som už v polovici a prekvapujúco ma to bavilo. Vôbec mi nevadilo, že sa každú druhú kapitolu musím, navracať k spomienkam, že musím pred kapitolami čítať úryvky z piesni, pretože boli dokonalé a naozaj som ich aj čítala, a už vôbec mi nevadilo byť v Adamovej hlave, pretože, pravdu povediac, to bolo omnoho zaujímavejšie než byť v tej Miinej.
Pri Ak zostanem som mala okrem toho, že som nič necítila už len jeden problém, viac sa mi páčil film a hlavne Adam vo filme. V knihe som z neho bola sklamaná a nechytil ma tak, akoby mal. No za to v tomto diely, som hltala jeho myšlienky a svet jeho očami, ako nikdy predtým. Naozaj sa mi zapáčil, ale to hlavne vďaka mojej úchylke na psychicky narušené postavy. Nehovorím, že Adam taký bol, ale určite to v hlave nemal úplne v poriadku, čo sa mi naozaj páčilo. Skrátka milujem, keď sa autor nebojí napísať o tom, ako jeho postava fajčí. No nejde len o to fajčenie, ale celkovo, jeho myšlienky a premýšľanie bolo také osviežujúce po všetkých tých knihách, kde sa autorky síce snažia písať v
podaní chlapa, ale stále ide len o toho tvrďáka, ktorý neplače, myslí len na sex a pozerá každej pod sukňu. Adam bol úplne iný, aj keď celkom rovnaký.
Keďže sa kniha ľahko čítala a prečítala by som ju aj na jedno posedenie, nebyť toho tepla a mojej lenivosti, nemám v podstate ani o čom tu toľko písať.
Kniha mala len dva mínusy.
Tým prvým bolo to, že hoc tento diel bol lepší než ten prvý, stále to nebolo ono. Až takmer do úplného konca vo mne nevyvolala žiadne emócie, no je pravda, že keď prišli, tak rýchlo neodišli. A tie pekné myšlienky, ktoré som si síce označila, neboli dostatočne pekné. No za to súdim hlavne preklad, ktorý mi v mnohých pasážach nevyhovoval a som si istá, že aj tie citáty stratili na svojej kráse. Napríklad: "Odkedy si nejedla? "Pred dnešným koncertom? Celé dni." Snáď KOĽKO si už nejedla. Alebo ako dlho.
Toto je prvýkrát, čo vydzvihujem chyby prekladu, pretože som sklamaná, že mi to pokazilo zážitok z knihy.

"V tom si spomeniem na tú hlášku z Casablancy, keď Bogart povie: Zo všetkých barov na svete musela vojsť práve do môjho. No potom mi dôjde, že ja som vošiel do Miinho baru."

A druhý mínus? Tým bolo len to, že toto dielo bolo príliš krátke! Bolo síce dobré, že sa to čítalo ľahko a rýchlo, ale zároveň mi tam chýbalo toho viac. Viac rozhovorov, viac z tej prechádzky New Yorkom. Niekedy mi to prišlo byť také príliš odseknuté. V jednú dobu sme boli s postavami pri Soche Slobody a v tú druhú na Brooklinskom moste.
Inak mali všetci pravdu. Tento diel je oveľa lepší než ten prvý. Koniec bol skutočne nádherný a oplatí sa na neho čakať dve knihy. Táto séria postupuje úplne opačne a to sa mi na tom páči. Neviete, ako to skončí. Som rada, že som si to prečítala a tým, ktorí si už prvým dielom prešli ju odporúčam určite tiež. A aj tým, ktorý ešte nenačali ani Ak zostanem, čo by už mali. A napokon posledná vec - chcem film!

Recenzovala: Denisa Lesniaková