Francesca Zappia - Vymyslela som si ťa

Alex je stredoškoláčka a pred celým svetom tají jedinú vec. Jej diagnóza je schizofrénia a preto je každý deň boj. Nikdy nevie, čo je reálne a čo nie. Je pevne rozhodnutá nevzdať sa zdravého rozumu a dosiahnuť svoj cieľ, dostať sa na vysokú školu. Od nového školského roka nastupuje do novej školy, kde nikoho nepozná. Poruke má vždy fotoaparát, aby zachytila všetko, čo uvidí, aby sa uistila, že ju vlastný zrak neklame. V škole spoznáva Milesa, pri ktorom sa jej vždy rozbúcha srdce. Dúfa, že je skutočný a nie je to výmysel jej mysle. Celá škola Milesom opovrhuje a pohŕda, no jemu to je jedno. On myslí na iné veci a začína si všímať Alex a preto ju predstaví svojím priateľom. Ona má však problém. Nevie, čo je skutočné a či si všetko len nevymyslela...

O tom, že Vymyslela som si ťa je výnimočná kniha ste už asi počuli. Prvotina Francescy Zappie urobila medzi čitateľmi YA celkom haló. Román, ktorého hlavná hrdinka trpí schizofréniou ma zaujal anotáciou. Počula som o ňom veľa dobrých vecí od zahraničných knižných blogerov, ktorí ju vychválili do nebies. Musím priznať, že mne sa veľmi páčila. Bola to kniha, ktorá vás donúti rozmýšľať, či naozaj je váš život taký strašný bez nového mobilu. Pretože psychické zdravie je oveľa podstatnejšie. Autorka vymyslela úžasný príbeh, ktorý bol nápaditý a dokonale premyslený. Francesca totiž píše úžasne, no trošku to kazil preklad. Nebol otrasný, no v určitých pasážach mi prišiel doslovný, poprípade by som použila inú lexiku. Dalo sa to prehliadnuť, román bol stále perfektný, no mne to predsa len niekedy vadilo. Avšak dej sa mi páčil, autorka mi hrala na city a malo to mnoho prvkov, ktoré ma prekvapili.

Postavy boli výborné. Boli skvelo opísané a páčili sa mi ich vlastnosti. Alex bola rozhodne nezvyčajná hlavná hrdinka. Unikátnou je robila jej choroba, ktorá ju robila podozrievavou postavou, ktorá musela všetko premyslieť viackrát. Tiež bola zvedavá, odvážna, vtipná a inteligentná. Páčila sa mi, rozhodne by som ju brala za kamarátku. Miles mal veľmi zložitú povahu. Málokedy o sebe niečo prehradil. No keď áno, veľmi ma to zaujalo. Bol veľmi zaujímavý, páčilo sa mi ako si užíval svoj život a intelekt. To, že nedovolil, aby ho spolužiaci urazili a ignoroval reči ich spolužiakov, bolo obdivuhodné. Bol sám sebou, na nič sa nehral a to ma zaujalo. Obaja hrdinovia pochádzali z rôznych prostredí. No každá z rodín ma zaujala. Miles a jeho život v cudzine, otec a matka, ktorí mali divný vzťah. A rodina Alex, rodičia, vyhrážky a sestra, ktorú zbožňovala. Zaujímavé boli tiež vedľajšie postavy. Spolužiaci, ich problémy a tiež aj riaditeľ školy samotnej. Preto postavy pre mňa boli výborné a nemám im čo vytknúť.

Román Vymyslela som si ťa ma zaujal a veľmi dlho som sa naň tešila. Táto kniha je naozaj výnimočne napísaná a čítanie som naozaj užila. Dej bol veľmi živý, často záležal na psychickom stave Alex. Tiež tam bolo mnoho iných vecí, ktoré s jej schizofréniou nesúviseli, ale boli tam a boli skvelé. Jednoducho táto kniha je výborná a až na pár krokov vedľa pri preklade, nemám čo vytknúť. Autorka píše úžasne a rozhodne sa teším na jej ďalšie počiny. Určite vám knihu odporúčam. Je to jedna z tých kníh, ktorú si musíte prečítať, lebo patrí k skvostom YA literatúry.

Recenzovala: Kristína Poloncová